Isigny sur Mer – Carentan (18,5 km)

Zaterdag 25 juni 2022: Isigny sur Mer – Carentan (18,5 km)

We hebben matig geslapen vanwege een niet al te goed bed. Er was bij dit logeeradres geen ontbijt, dus zijn we na het opstaan maar meteen vertrokken en naar de dichtstbijzijnde supermarkt gelopen. Wij hebben pannekoeken, bananen en yoghurt gekocht voor ons ontbijt en daarnaast ook de benodigdheden voor onze lunch. Op een bankje langs de haven hebben we ontbeten met een zonnetje in ons gezicht.

Nadat we ontbeten hadden gingen we op pad. De GR223 liep volgens de kaart achter de camping langs, maar dit pad was afgesloten. Wij liepen daarom voor langs de camping door een parkje. Nadat we de camping voorbij waren volgde een lange saaie rechte weg. Daarna gingen we de stillere gebieden in. In Le Vey hebben we een oud 17e eeuwse kerk bezocht. Deze kerk was echt heel mooi en daarom zeker een bezoekje waard..

We vervolgden de GR223 over een rustige verharde weg. Toen we net onder een groepje bomen liepen kwam de eerste bui. We hebben even geschuild onder die bomen. Het was gelukkig al snel weer droog. We kwamen op een heel mooi maar ook vervelend nat. De begroeiing werd steeds hoger en het pad steeds ruwer. Verderop werd het weer beter. Daar hebben we in een weilandje gezeten voor onze lunch.

De lucht werd echt donker, en daarom besloten we onze regenpakken al vast aan te trekken voor vertrek. We hadden ze net aan toen het hard begon te regenen. We liepen door naar een kanaal dat vanaf zee naar Carentan liep. Het eerste stuk van eht pad langs het kanaal was goed te doen. Na het feesthuis werd het weer een struinpad met lang gras. We besloten om dit stuk te mijden en zijn daarom op dit gedeelte op de weg parallel aan het kanaal gaan lopen. Deze we g was heel rustig.

Onderweg kwamen we nog langs een herdenkingsplek waar uitgelegd werd dat op 6 juni hier parachutisten gedropt zijn. Inmiddels scheen de zon weer. We hebben de regenpakken uitgedaan. Maar een paar kilometer verder werd de lucht weer heel donker. Dan de regenpakken maar weer aan. Het bleef toen regenen tot we in het centrum van Carentan waren.

Onderweg naar Carentan kwamen we eerst langs de haven en daarna liepen we door naar het centrum en daarna langs het treinstation. Net na het station was nog een herdenkingsplek ter herinnering aan de bevrijding van Carentan op 12 juni 1944 en de poging van de Duitsers om Carentan terug te veroveren hetgeen mislukt was.

Daarna liepen we naar ons hotel waar we zeer gastvrij ontvangen werden met croissant, water en koffie! In de avond zijn we uit eten geweest bij de haven.