GR5 Montauville – Liverdun (27 km)

Vrijdag 23 oktober 2015: GR5 Montauville – Liverdun (27 km)

Dit was al weer de laatste dag van deze wandelweek. Na een rustige stille nacht waren we in de ochtend al weer op onze bekende tijd van 8:00 uur present bij het ontbijt. Het was buiten nog half donker en behoorlijk mistig. Naast ons was er nog een andere zakelijke gast in het hotel dat 9 kamers had. Dit was dus blijkbaar niet de beste tijd voor hun. Het ontbijt was naar Franse begrippen redelijk ruim gesorteerd, stokbrood, croissant, gewone boterhammen en crackers. Wat betreft het beleg was er niet alleen jam maar ook kaas en ham. Daarnaast koffie, jus en yoghurt. Nadat we ontbeten, onze spullen ingepakt en afgerekend hadden begonnen we een paar minuten na 9:00 uur aan onze langste etappe van deze wandelvakantie. Maar deze etappe had niet al te veel heuvels.

De mist was inmiddels ongeveer opgetrokken en had plaats gemaakt voor bewolking en dat bleef verder de hele dag zo. Het was niet koud, zo’n 14 graden. We moesten eerst een paar honderd meter langs een weg lopen met wat verkeer, waarna we een smal langzaam dalend pad opgingen. Nadat we vanuit de velden het bos ingegaan waren bereikten we een bredere licht stijgende onverharde weg die we volgden tot in Mamey, weer zo’n typisch stil oud dorpje in Frankrijk. We waren al weer snel door het plaatsje heen en daalden daarna af tot een klein stroompje. Daar stond aangegeven dat het jachtseizoen begonnen was, maar gelukkig werd er niet op deze dag gejaagd. We volgden dit stroompje over een aantal kilometers. Waar het opener werd konden we weer genieten van de prachtige gekleurde bosranden.

We passeerden het gehucht St-Jean. Net voorbij dit gehucht moesten we een smal riviertje oversteken over een gladde stenen brug. We moesten uitkijken dat we niet vielen. Een foto van deze brug stond ook in de Franse GR Topoguide voor de Lorraine streek. Kort daarna volgden nog een paar van dit soort bruggetjes, waarna we al snel het dorp Martincourt al voor half twaalf bereikten. We hebben daar even bij een bushokje gezet en iets gegeten. Daarna liepen we weer verder, eerst langs een asfaltweg met wat verkeer en daarna weer over smallere onverharde paden. We moesten daar een riviertje oversteken over een hele smalle brug, eigenlijk meer een evenwichtsbalk. Na nog een tijdje wat op en neer in de buurt van het riviertje gelopen te hebben, volgde de grootste klim van de dag, een klein honderd meter omhoog. We bereikten daarna al snel het dorpje Rogéville. Net voor het dorpje bij een begraafplaats was een bankje waar we even een pauze genomen namen voor onze lunch. We hadden er inmiddels al bijna 15 km opzitten.

Na deze lunchpauze zijn we in één stuk doorgelopen naar Liverdun voor de resterende 12 kilometer. Eerst ging het een heel stuk van meer dan 5 kilometer over kale landerijen met zo af en toe een groepje bomen. We passeerden daarbij nog een ander dorpje, Rosières en Haye, waar verder ook niet veel te zien was. Op een gegeven moment daalden we weer lichtjes af naar een groot bosgebied, Foret Dominale de Natrou. We liepen daarna nog een aantal kilometers door het bos. Voordat we de bewoonde wereld weer inkwamen, was er nog even een klim. Anja begon inmiddels de kilometers behoorlijk te voelen, maar het was nog maar een paar kilometer tot het station in Liverdun. De treinen gingen niet al te vaak, een om vijf voor vier en de volgende pas weer iets na zes uur. We liepen maar door om de trein van vijf voor vier te halen. Dat was ons uiteindelijk net gelukt. We waren er zo’n vijf minuten voordat de trein vertrok. Net voor het station waren er nog enkele schitterende uitkijkjes vanuit de hoogte over de rivier met schitterend gekleurde bomen. We besloten het stadje Liverdun maar wat verder te gaan bekijken als we het volgend jaar hier weer de draad oppakken om het resterende stuk van iets meer dan honderd kilometer naar Abreschviller te lopen, zodat we dan de hele route tot het meer van Geneve gelopen hebben.

Vanuit Liverdun zijn we met de trein naar het centrum van Nancy gegaan. Door hebben we bij het station eerst nog onze “modder” bergschoenen schoongemaakt voordat we het hotel, Ibis, net naast het station ingingen. Na een douche hebben we nog een paar uur in het centrum van Nancy rondgekeken. Dat was zeker de moeite waard. We hebben in een Italiaans restaurant op het marktplein gegeten. Dit restaurant had prachtige plafonds. De volgende dag zijn we met de trein vanaf Nancy naar Thionville gereisd en daarna met de bus terug naar Fontoy. Vanaf het centrum van Fontoy hebben we nog 4 kilometer gelopen naar onze eerste overnachtingsplek, waar we de auto hadden laten staan. Vanaf deze plek zijn we weer naar huis gereden, waar we tegen het einde van de middag aankwamen.

montauville - liverdun (6)

Langs het riviertje voor St Jean
montauville - liverdun (8)

Prachtige plek bij St Jean
montauville - liverdun (11)
montauville - liverdun (18)

Even balanceren voorbij Martincourt
montauville - liverdun (26)

Prachtig uitzicht bij Liverdun
montauville - liverdun (28)