GR5 Liverdun – Custines (9,5 km)

Zondag 1 mei 2016: GR5 Liverdun – Custines (9,5 km)

Op zaterdag 30 april zijn we naar Sarrebourg gereden. Dat ligt zo’n 15 kilometer van het eindpunt van onze wandelweek in Abreschviller. We kozen voor het Ibis hotel in Sarrebourg omdat er geen overnachtingsplaatsen in Abreschviller meer beschikbaar waren en omdat we op de laatste wandeldag nog in de avond naar huis wilden rijden. Ook konden we vanaf Sarrebourg de trein nemen naar het beginpunt in Liverdun. We hebben s’avonds in het restaurant bij het hotel gegeten.

Op zondag 1 mei hebben we het wandelavontuur langs de GR5 hervat. Na het ontbijt in ons hotel hebben we de rugzakken ingepakt en de overige zaken in de auto achtergelaten. We mochten de auto laten staan bij hotel tot vrijdag 6 mei. Het was 2,5 km lopen naar het station van Sarrebourg. We zijn vanaf Sarrebourg met de trein via Nancy naar ons beginpunt in Liverdun gereisd, waar we iets voor 13:00 uur aankwamen.

In plaats van verder te gaan met de route zijn we eerst iets teruggelopen op de GR5. Zo konden we door het schilderachtige plaatsje Liverdun lopen, de kerk van Liverdun bezoeken. Daarbij hadden we ook nog eens een mooi uitzicht over de rivier. Toen we het centrum van Liverdun verlieten zijn we doorgestoken naar de officiële route richting Custines.

De route was niet moeilijk en niet bijzonder. We konden wel genieten van het prille lentegroen in de bossen en open velden. We hadden geluk, want de regen was net gestopt. Eerst was het nog wel zwaar bewolkt. Tegen het einde van de etappe begon het op te klaren. Het was eerst koud, nog geen 10 graden, later met de zon zo’n 13 graden.

Het hotel lag ruim 1,5 km van de route vlakbij de snelweg. Gelukkig zaten wij aan de achterkant, dus hadden we geen last van het verkeer. We waren al vroeg bij ons hotel. Omdat het hotel pas om 5 uur openging, moesten we een half uur wachten. Maar een half uur op een zonnig terras was geen straf. Het was een simpel hotel met niet al te grote kamers. Omdat het naastgelegen restaurant op zondag dicht was, bood de gastheer ons aan om voor ons pizza te halen uit de plaats Custines. De pizza was iets na 6 uur binnen. Daarbij namen we een pul bier. We hebben de pizza uit de doos gegeten heerlijk in het zonnetje op het terras. Daarna werd het fris en zijn we naar de hotelkamer gegaan.