GR5 Gorze – Vandières (21 km)

Woensdag 21 oktober 2015: GR5 Gorze – Vandières (21 km)

We waren weer redelijk op tijd wakker omdat we na onze rustdag een pittige etappe voor de boeg hadden. Om 8:00 uur zaten we aan ons ontbijt. Het was een prima ontbijt, zeker voor Franse begrippen, koffie, bruin brood, kaas en jam, halve grapefruit, sinaasappelsap, croissant, stokbrood, druiven, yoghurt en gedroogde vruchten. Na het uitgebreide ontbijt zijn we snel vertrokken, zodat we iets voor 9:00 uur met de etappe begonnen. Het was een lange wandeling van 24 km (21 km over de GR5 plus 3 km naar ons volgende overnachtingsadres in Vandières). Daarbij hadden we een heel aantal behoorlijke heuvels, vooral aan het einde van de etappe.

Bij ons vertrek hing de mist nog in de heuvels, maar deze was snel opgetrokken. De rest van de dag waren er veel wolken, maar ook af en toe even de zon en de temperatuur was boven de 10 graden. Vooral wanneer de zon scheen kleurden de herfstbladeren prachtig. Sommige bomen leken wel in brand te staan. We verlieten Gorze al snel en het ging meteen behoorlijk omhoog, maar niet al te steil. Daarna volgde er een min of meer vlak stuk door het bos gevolgd door een klein afdaling naar de col Vandemont met een mooi uitzicht. Daarna ging het meteen weer omhoog gevolgd door een lang stuk door het bos dat vrijwel vlak was.

Bij Bayonville gingen we weer bijna helemaal naar beneden. We liepen mooi boven het dorp langs richting Onville, waar we al ruim voor 12:00 uur aankwamen. We hebben daar op een beschut plaatsje geluncht. Na onze lunchpauze ging het eerst weer omhoog en liepen we verder door het bos richting Pagny Sur Moselle. Op een gegeven moment was ons pad even versperd vanwege de vele omgezaagde bomen. Door even van het pad of te gaan en door het bos te struinen konnen we deze barricade passeren en iets verder ons pad weer normaal vervolgen.

Net voor Pagny sur Moselle was er een bankje in de zon, waar we even hebben genoten van het prachtige uitzicht. Daarna zijn we afgedaald naar Pagny sur Moselle. De GR5 ging langs een klein weggetje boven het stadje langs richting Prény. Om daar te komen moesten we behoorlijk klimmen. In het dorpje aangekomen moesten we nog via een trap verder omhoog naar de ruïnes van het kasteel. Dat lag helemaal op de top van de heuvel. Daarna ging het meteen weer naar beneden naar het stadje. Daarna gingen we nog een stuk verder naar beneden over een leuk paadje tussen twee muren. Nadat we weer een stuk afgedaald waren volgde meteen de volgende heuvel die over de TGV spoorlijn heenging naar het bos. Na nog een paar kilometer door het bos gelopen te hebben verlieten we de GR5 via een dalende weg naar Vandières, waar we een overnachting in een herberg besproken hadden. We waren er al vroeg, iets na half vijf. Anja had vandaag een superdag. Deze herberg had simpele kamers en een gezamenlijke douche en toilet. Aanvankelijk waren we de enige gasten. Later kwam er nog een stel, maar toen hadden we ons zelf inmiddels al lang gedoucht.

We hebben ook in de herberg gegeten. Het eten (entree en hoofdgerecht) vonden we slecht en vies. We hebben het niet allemaal opgegeten. Alleen het nagerecht en de koffie waren lekker.

gorze - vandieres (10)
gorze - vandieres (12)
gorze - vandieres (23)

Kapel bij Pagny Sur Moselle
gorze - vandieres (32)

Mooi pad naar beneden vanaf Prény