GR5 Zutendaal – Veldwezelt (24 km)

Vrijdag 24 oktober 2013: Zutendaal – Veldwezelt (24 km)

Inmiddels was het alweer de laatste dag van deze wandelvakantie in de Belgische Kempen. We hebben om 8:00 uur ontbeten. Het was het meest simpele ontbijt van deze vakantie. Na ons ontbijt hebben we de spullen ingepakt en hebben we eerst nog even een rondje om de plaatselijke kerk gelopen en daarna nog spullen voor onze lunch gekocht bij de Delhaize, die naast ons hotel stond. Het was op deze dag een bewolkte dag met nauwelijks zon, af en toe een paar spetters regen en zo’n 14 graden, dus best goed wandelweer.

Vanaf het hotel waren we meteen weer op de GR5. Als eerste kwamen we langs een zeer ruime luxe kosterswoning met een prachtige tuin rondom het huis. Daarna verlieten we al snel de bewoonde wereld en liepen we lange stukken door het bos met zo af en toe wat open stukken. Deze etappe was licht heuvelachtig. Tussen punten 88 en 91 was de route op diverse plaatsen gewijzigd ten opzichte van het boekje en daardoor ook wat langer geworden. Deze wijzigingen waren we ook niet tegengekomen op de website van www.groteroutepaden.be. Deze veranderingen waren overigens prima te volgen omdat de route goed bewegwijzerd was.

Vlakbij punt 91 (Kriekaarthoeve) vonden we een mooie gladde boomstam om op te zitten. Daar hebben we onze lunch genuttigd. In de loop van de middag verlieten we het bosrijke gebied bij Gellik. Nadat we even door de buitenwijken van dit dorpje gelopen hadden gingen we via een landweggetje naar Lanaken. Op het marktplein was alles klaar voor de start van de kermis later op de dag. We hebben op het marktplein op een terras thee gedronken en hebben ook de plaatselijke kathedraal bezocht. Deze had zeer fraaie gebrandschilderde ramen.

Vanaf Lanaken zijn we langs een breed kanaal naar de brug van Veldwezelt gelopen, het officiële eindpunt van deze wandelvakantie. We hebben nu het GR5 gedeelte vanaf Hoek van Holland tot Fontoy in Noordoost Frankrijk helemaal gelopen. Vanaf Veldwezelt zijn we naar het centrum van Maastricht gelopen, waar we op het Vrijthof een pizza gegeten hebben. Na het eten zijn we naar het station van Maastricht gelopen en zijn we met de trein naar huis gereisd. We zijn van plan om in 2015 verder te gaan met de GR5. De exacte plannen moeten we nog uitwerken.

zutendaal - veldwezelt (3)
zutendaal - veldwezelt (8)
zutendaal - veldwezelt (9)
zutendaal - veldwezelt (11)
zutendaal - veldwezelt (14)
zutendaal - veldwezelt (18)
zutendaal - veldwezelt (22)