GR5 Hasselt – Bokrijk (10 km)

Woensdag 22 oktober 2013: Hasselt – Bokrijk (10 km)

We werden in de ochtend gewekt met striemende regen tegen het hotelraam. Wat moest dat worden. Maar nadat we ontbeten hadden kwam de zon er al weer door. Na ons ontbijt hebben we bij de Lidl voor een vriendelijke prijs boodschappen gedaan voor twee dagen lunch. Nadat we onze lunch pakket klaargemaakt hadden zijn we iets voor 11:00 uur vertrokken. Deze dag was een korte etappe van 10 km. Tijdens de eerste paar kilometer liepen we door het centrum van Hasselt en hadden we ruim de tijd genomen om Hasselt te bekijken. Het was aanvankelijk droog, maar het laatste stuk van de etappe kregen we een aantal buien te verwerken. Het was niet al te warm, maar ruim 10 graden, wat een verschil met het afgelopen weekend.

Al na 50 meter vanaf het hotel waren we al weer op de route. Daar stuitten we meteen op het standbeeld van de oudste bij naam gekende dichter uit de twaalfde eeuw, Hendrik Van Veldeken. Iets verder op kwamen we langs de Minderbroederskerk, die we van binnen bekeken hebben. Na een paar smalle straatjes met oude gebouwen doorgelopen te hebben kwamen we bij de hoofdingang van het fraaie stadhuis. Vandaar liepen we door naar het mooie marktplein, waar we op een verwarmd terras genoten hebben van een heerlijk bakje koffie met slagroom!

Na de koffie hebben we een bezoek gebracht aan de kathedraal van Hasselt, een gebouw met een zeer lange historie en schitterende gebrandschilderde ramen en verder ook nog heel veel fraaie houtsnijwerken. Na dit bezoek hebben we even een ommetje gemaakt naar het Begijnhof. Maar deze viel zwaar tegen in vergelijking met de Begijnhof van Diest. We hebben daar wel op een heel apart bankje in de zon onze lunch gegeten. Vanaf het Begijnhof liepen we weer terug naar de GR5 en vervolgden onze weg langs de panden waar vroeger jenever gestookt werd en ook het Jenevermuseum. We zijn daar niet binnen geweest.

Daarna liepen we via een klein paadje langs de universiteit en het sportcentrum het centrum uit. We kwamen door een heel druk bezocht park en even verder liepen we weer een eindje langs het Albertkanaal en staken die weer over naar de andere kant bij een 10 meter hoge sluis. Nadat we nog even verder door de buitenwijken van Hasselt gelopen hadden kwamen we door een mooi stukje natuur. Op een gegeven moment passeerden we een gezellige cafetaria, waar we thee gedronken hebben.

Na onze thee liepen we over een bosweg langs een klein stroompje. We hoopten de Borggrave vijvers te kunnen zien, maar helaas die lagen verscholen achter de begroeiing. Even verder op kwamen we wel langs een paar meertjes met mooie waterspiegelingen. Tegen het einde van onze etappe passeerden we het openlucht museum van Bokrijk. Vanaf dit punt zijn we doorgelopen naar het station Bokrijk, vanwaar we met de trein weer terug zijn gereisd naar Hasselt. In de avond hebben we op een verwarmd terras op het marktplein warm gegeten.