GR5 Rekhoven – Hasselt (22,5 km)

Dinsdag 21 oktober 2013: Rekhoven – Hasselt (22,5 km)

Na een goede nachtrust in een heerlijk bed werden we onthaald met een uitgebreid ontbijt met een zeer ruime sortering van allerlei heerlijke dingen. Anja wilde eigenlijk alles proeven, maar heeft zich uiteindelijk toch nog wat ingehouden, want het was wel erg veel. Aan het einde van het ontbijt was het gaan regenen en het beloofde een niet al te warme echte regenachtige en stormachtige herfstdag te worden, dus na het inpakken trokken we in onze kamer maar meteen onze regenspullen aan. Wat schept onze verbazing, toen we buiten kwamen was het inmiddels weer droog en het bleef nog ruim een uur droog. Maar daarna hebben we nog verschillende stevige buien gehad.

De eerste paar kilometer liepen we langs een doorgaande weg via een tunnel om de autoweg te kunnen passeren en wat verder het Albertkanaal te kunnen oversteken. Daarna werd de route meteen een stuk aantrekkelijker, eerst door het dorpje Viversel, daarna door bosgebieden en langs mooie vijvers en meren. We liepen lange tijd dicht in de buurt van het autocircuit van Zolder, waardoor we lange tijd in het lawaai liepen.

Na een aantal kilometers kwamen we langs de Kluis, een kluizenaarswoning met een kapel erbij die op de top van de heuvel stond. De kluizenaarswoning wordt bewoond door een echte kluizenaar. We hebben zelf de kapel bezocht, waar we een zeer toepasselijke spreuk vonden: “Algaande toont zich de weg …”. Na dit bezoek was het gelukkig even droog en hebben we onze lunch gegeten op een bankje met een fraai uitzicht over een meer.

Na de lunch liepen we weer verder, eerst door een mooi stukje heide. Nadat we het dorpje Bolderberg gepasseerd kwamen we weer door het Domein Bovy met mooie vijvers. Op bepaalde gedeelten liepen we over een houten pad dat midden over het water ging. Iets verder passeerden we een kinderboerderij.

Even later kwamen we in het dorpje Pannewinning. Daar hebben we bij de Spar chocomel en fruit gekocht. Daar kregen we een flinke bui te verwerken. Iets verderop liepen we weer een stukje langs het Albertkanaal en op een gegeven moment zijn we die weer overgestoken. Na een volgende dorpje liepen we een stuk langs mooie onverharde paden naar de abdij van Herkenrode (midden in de verbouwing). We hadden geluk dat we daar onder een poortje op een bank konden schuilen vanwege een enorme stortbui gepaard met stormwinden. We zijn daar ook nog even het terrein opgelopen waar de nonnen in een klooster verbleven.

Na het klooster liepen we eerst nog een stuk op onverharde paadjes door de landerijen, maar de laatste 4-5 kilometers naar Hasselt was een vervelend gedeelte langs drukkere verharde wegen in niet al te fraaie buitenwijken van de stad. Anja’s voeten en benen hebben deze etappe maar net overleefd en ook Gijs had wat last van zere voeten. Maar gelukkig de volgende dag hadden we een korte etappe van maar 10 km.

Na een dutje en een warme douche in ons hotel in het centrum van Hasselt zijn we uit eten geweest in een Grieks restaurant vlakbij het hotel. We hebben daar lekker gegeten.