GR5 Testelt – Diest (15 km)

Zondag 19 oktober 2013: Testelt – Diest (15 km)

Op zaterdag 18 oktober waren we met de trein vanaf Apeldoorn naar Diest gereisd. In de namiddag van deze zonnige zomerse dag van 24 graden hebben we toen nog Diest bekeken. We hebben enkele foto’s van Diest aan het einde van het verslag van deze dag toegevoegd. De hoogtepunten van Diest waren het marktplein, de oude kerk, met name het grote en unieke Begijnhof en het heuvelpark in de stad. In de avond hebben we buiten op het terras op het marktplein bij de Italiaan een heerlijke pasta gegeten. We verbleven in het hotel de Franse Kroon dichtbij het centrum.

Op zondagochtend zijn we na ons ontbijt naar het station van Diest gelopen en hebben we de trein naar Testelt genomen. Daar hebben we eerst nog even het oude centrum van Testelt bezocht alvorens de GR5 weer op te pakken. Het was uitkijken geblazen vanwege de vele mountain bikers die we tegenkwamen vanwege een mountainbike toerrit.

Ook dit was een dag met schitterend weer, opnieuw 24 graden en zon tot het einde van de middag met een lekker briesje. Het was dus schitterend wandelweer. De etappe van deze dag was niet al te lang. Dat kwam goed uit, zodat we nog even een paar ommetjes konden maken om de stadjes Zichem en Scherpenheuvel te bezoeken.

Het eerste gedeelte van de etappe liep langs een kronkelende beek naar Zichem. Bij Zichem zijn we even van de route afgeweken. In het centrum zagen we onder andere een oud waterrad, een mooie oude kerk en mooi marktplein, waar we op een terrasje even koffie hebben gedronken. Na de koffie zijn we weer teruggelopen naar de route.
De GR5 liep langs een andere bezienswaardigheid van Zichem, de laatmiddeleeuwse Maagdentoren, die helaas geheel in de steigers stond. We liepen via een mooie route, eerst langs een voormalige spoorbaan en later over landweggetjes naar Scherpenheuvel. Inderdaad stond dit stadje op een echte heuvel. Bij dit stadje zijn we weer van de route afgeweken naar dit stadje, een Maria bedevaartsoord. Bij dit stadje zijn we eerst via de vestingwal naar het park bij de basiliek gelopen. Daar liepen we langs een kruisweg, die niet ophield bij het graf, maar waar ook de opstanding, hemelvaart en uitstorting van de Heilige Geest uitgebeeld waren. In dit park hebben we geluncht. Na onze lunch hebben we de prachtige basiliek bezocht.

Na het bezoek van Scherpenheuvel zijn we teruggelopen naar de route. De etappe ging over licht glooiend terrein. Onderweg kwamen we een bijzonder uitgedoste man tegen, die ons aansprak. Hij was op zoek naar een plek waar je bijzondere carnavals kleding kon kopen. In onze ogen was hij nu al helemaal klaar voor het volgende carnaval. We liepen verder met een boog om Diest heen via de Galgeberg, waar we een mooi uitzicht over Diest hadden.

Daarna liepen we al snel Diest binnen en gingen we terug naar ons hotel. Daar moesten we constateren dat de hotel service zeer minimaal was, wel schone handdoeken, maar verder was er werkelijk niets aan de kamer gedaan. In de avond hebben we uitgebreid bij de Chinees gegeten.