GR5 Schirmeck – Col de la Katzmatt (11.5 km)

Donderdag 24 juli 2014: GR5 Schirmeck – Col de la Katzmatt (11.5 km)

We hadden besloten om de GR5 tussen Schirmeck en Le Howald in twee delen te lopen. Vanwege de lengte en daarbij ook nog een behoorlijk lange fietstocht leek het ons wat te lang voor 1 dag. We besloten ook dat een korte etappe op de volgende dag ons in staat stelde om zowel onze tent af te breken en weer op te zetten op een volgende camping als ook nog een deel van de GR5 te lopen. Col de la Katzmatt leek ons het beste punt voor de tussenstop, ook vanwege het beperken van de lengte van de fietstochten.

Gijs stond al vroeg in de ochtend om 6:00 uur op om de auto weg te brengen naar het eindpunt op een hoogte van ruim 1000 meter. Hij was iets na 7:00 uur weer terug, want de fietstocht ging eigenlijk vanzelf, want het was één lange afdaling. We wilden de trein van 8:39 naar Schirmeck halen, maar die bleek niet te gaan. De volgende trein ging pas een uur later. Daarom zijn we naar Schirmeck gelopen (toch 4 km extra boven op de lengte van de etappe).

In Schirmeck kwamen we weer op de GR5 bij de kerk en het stadhuis van Schirmeck. Voordat we de GR5 vervolgden hebben we eerst de kerk bezocht. Deze had prachtig gebrandschilderde ramen. Om 9:30 uur begonnen we met de etappe. Het was een prachtige dag, veel zon, een paar wolkjes en prima temperaturen (27 graden in het dal en 22 graden op de top). De route van deze dag was flink klimmend maar toch niet al te zwaar.

We gingen meteen flink omhoog en kwamen langs een oud en gedeeltelijk gerenoveerd slot. We hadden daar een mooi uitzicht over Schirmeck. Daarna klommen we verder richting Le Struthof. Daar hebben we eerst koffie gedronken. Even verderop kwamen we langs het voormalige concentratiekamp uit de tweede wereldoorlog. Het werd heel druk bezocht. Het was indrukwekkend om te zien en ook tot je te laten doordringen dat hier in totaal 30,000 gevangenen geweest zijn, waarvan de meesten zijn omgekomen. Bij Le Struthof hebben we het eerste deel van onze lunch gegeten en hebben we verder nog wat rondgekeken en informatie borden gelezen.

Hierna zijn we verder gelopen. Het grootste deel door bossen. Af en toe was er even een mooi uitzicht. Nadat we om 15:00 uur bij de auto waren zijn we teruggereden. Eerst hebben boodschappen in Schirmeck gedaan en daarna teruggereden naar de camping. Daar hebben we de rest van de dag doorgebracht.

Schirmeck – Col de la Katzmatt (2)
Schirmeck – Col de la Katzmatt (7)
Schirmeck – Col de la Katzmatt (12)
Schirmeck – Col de la Katzmatt (21)
Schirmeck – Col de la Katzmatt (22)
Schirmeck – Col de la Katzmatt (26)