GR5 Belacker – Ballon d’Alsace (15 km)

Vrijdag 8 augustus 2014: GR5 Belacker – Ballon d’Alsace (15 km)

Dit was onze laatste wandeldag van deze vakantie. Het was een prachtige zonnige dag, 27 graden in het dal en 20 graden bovenop een prima manier om de toch wel wisselvallige wandelvakantie af te sluiten.

Nadat we in de ochtend ontbeten hadden en onze spullen weer ingepakt hadden zijn we met de auto naar de Ballon d’Alsace gereden. Dat was een behoorlijk lange auto rit van wel bijna een uur. Daar hebben we de fiets op een parkeerplaats bij de boerderij Ballon d’Alsace achtergelaten. Van af dit punt zijn we met de auto doorgereden naar hetzelfde punt voorbij Rimbach waar we de vorige dag ook de auto geparkeerd hadden.

We begonnen op een hoogte van 650 meter en moesten eerst 300 meter omhoog via een vrij steil pad terug naar de GR5. Na ruim driekwartier bereikten we bij col de Rimbach weer de GR5. Het ging vanaf daar geleidelijk aan verder omhoog. Vlakbij de Rimbachkopf (1195 meter) moesten we even via een korte metalen ladder omhoog, maar dat was verder geen probleem. Daarna daalden we af naar de col des Perches. Vanaf deze col liepen we langs een steile wand over een redelijk goed begaanbaar pad met wel behoorlijk wat stenen hoog boven een stuwmeer langs. Toen we er al een stukje langsgelopen hadden, was er een fraai uitzicht over het stuwmeer en de omgeving.

Nadat we dit stuwmeer voorbij waren liep de GR5 min of meer over de kam en soms er iets onder richting de Ballon d’Alsace. Dit gedeelte was voor het grootste gedeelte bebost, maar soms waren er ook mooie open stukken met uitzicht. Het pad was hier bepaald niet vlak, want het ging bijna voortdurend op en neer tot aan de voet van de Ballon d’Alsace. Volgens de beschrijving was de beklimming naar de Ballon d’Alsace zwaar, maar zo erg was dit nu ook n weer niet, best een pittige klim maar niet moeilijk. Al met al hebben we deze dag heel wat hoogtemeters gemaakt.

Op de top hebben van het uitzicht op de Ballon d’Alsace genoten en de oriëntatietafel bekeken. Hier konden we heel goed zien dat we het einde van de Vogezen bereikt hadden. Vanaf dit punt zijn we een klein stukje afgedaald naar de boerderij Ballon d’Alsace, waar we de fiets geparkeerd hadden. Daarna heeft Gijs met de fiets de auto opgehaald. Deze keer was de fietstocht niet al te zwaar. Eerst een lange afdaling en pas aan het einde een klein 200 meter omhoog.

Nadat Gijs terug was met de auto terug was zijn we rond 18:30 uur aan de terugtocht naar huis begonnen. Onderweg hebben we in een wegrestaurant gegeten. Na het eten zijn we doorgereden tot het zuiden van Luxemburg. Daar hebben we in een hotel in Dudelange overnacht, hetzelfde hotel waar we ook in de meivakantie tijdens onze trip van Moersdorf naar Fontoy overnacht hadden. De volgende ochtend zijn we verder naar huis gereden. We waren net na de middag thuis.

Belacker – Ballon d’Alsace (2)
Belacker – Ballon d’Alsace (5)
Belacker – Ballon d’Alsace (9)
Belacker – Ballon d’Alsace (13)
Belacker – Ballon d’Alsace (17)
Belacker – Ballon d’Alsace (18)