GR5 Le Howald – Barr (18,5 km)

Zaterdag 26 juli 2014: GR5 Le Howald – Barr (18,5 km)

Na een goede nachtrust was Gijs al weer vroeg wakker. Om 6:30 uur verliet hij de camping al om brood te halen voor het hele weekend. Nadat hij terug was hebben we ontbeten. Aan het einde van het ontbijt begon het te onweren en even later kwam er ook al wat regen. We vroegen ons af of we vandaag al dan niet zouden gaan wandelen. Uiteindelijk besloten we om toch maar te gaan.

We zijn met de auto naar Le Howald gereden. Daar regende het nog flink, maar het was gestopt met onweren. We trokken onze regenkleding aan. Die hebben we tot het klooster van de Mont-Saint-Odile aangehouden. Daarna was het op een paar druppels na droog. Het was op deze dag niet al te warm, 13 graden bij het begin van de wandeling en ruim 20 graden toen we weer bij de camping aankwamen. De etappe van deze dag was niet moeilijk en niet al te zwaar en nergens was het steil.

In Le Howald hadden we snel het juiste pad gevonden. Het ging meteen stevig omhoog, maar het was verder een goed begaanbaar pad. Volgens de beschrijving zou er na een uur wandelen in Welschbruch een café zijn waar we koffie zouden kunnen drinken, wat zeer welkom zou zijn op zo’n regenachtige dag. Maar dit was inmiddels gesloten, dus zijn we maar weer welgemoed doorgelopen zonder koffie. Het was inmiddels wat minder hard gaan regenen.
Onder een boom zagen we een droog bankje. Daar hebben we geluncht.

Na onze lunch hebben we onze tocht voortgezet richting Mont-Saint-Odile. Het was er zeer toeristisch. We hebben daar foto’s genomen van prachtige afbeeldingen langs een kruisweg. Daarna hebben we nog even bij het klooster rondgekeken en koffie gedronken in het restaurant. Dat was heerlijk om even binnen te zitten na een hele ochtend regen.

Na de koffie was het eindelijk ongeveer droog. Na het tweede deel van onze lunch liepen we door richting Maennelstein, alwaar we een “uitzonderlijk” uitzicht hadden op de wolken. Hier begon de afdaling richting Barr. Bij de kiosk Jadelot hadden we al wat meer uitzicht alhoewel het nog steeds erg heiig was. Verderop liepen we even een stukje om langs de ruïne van het kasteel van Landsberg. Na een lange afdaling door het bos liepen we net voor Barr nog een stukje door de wijngaarden. Daar hadden we een idyllisch uitzicht op Barr en de kerk aan het begin van Barr. Via het centrum van Barr zijn we naar de camping gelopen waar we om 16:45 uur aankwamen. Gijs heeft toen met de fiets de auto in Le Howald weer opgehaald, zo’n 15 km fietsen en 400 meter omhoog en heeft daarna bij de Match nog de laatste boodschappen voor het weekend gedaan. Daarna hebben we heerlijk gedoucht, gekookt en op de camping gegeten.