GR5 Col De L’Engin – Schirmeck (14 km)

Woensdag 23 juli 2014: GR5 Col De L’Engin – Schirmeck (14 km)

Na twee zeer regenachtige dagen met wolken die de bergen hulden in mist was dit een heel mooie dag, vrij zonnig en 26 graden. We hadden inmiddels op maandag 21 juli de tent verplaatst van Abreschviller naar Rothau, een camping ongeveer 4 km vanaf de route. Ook deze camping was nog niet eens voor de helft gevuld.

Na ons ontbijt in de ochtend reden we met de auto naar de Col De L’Engin. Daar parkeerden we onze auto weer op dezelfde parkeerplaats. We begonnen om 9:15 uur met de etappe. Het eerste deel was prachtig met mooie uitzichten. Het grootste deel naar de top van de Donon ging over gemakkelijk te wandelen paden. Alleen het laatste stukje was over een smal, rotsig en behoorlijk stijl pad. Op de top stond een typisch Romaans gebouw. We hadden daar een prachtig uitzicht naar alle kanten. De Donon was de eerste bergtop op de GR5 die boven de duizend meter reikte.

Net na de top van de Donon zagen we van dichtbij drie herten, maar ze waren zo snel weer verdwenen, dat we te laat met onze camera waren om dit vast te leggen. We daalden verder af via goed begaanbare brede paden naar het hotel Donon. De GR5 liep over het terras van het hotel, zodat we ons genoodzaakt voelden om er een kopje Franse espresso te nemen. Daarna verder naar beneden, eerst even langs de doorgaande weg, daarna weer over onverharde wegen door de bossen.

Net voor Grand Fontaine liepen we weer even mis waardoor we niet bovenlangs, maar door het dorpje liepen, wat op zich nog net zo leuk was. Iets verderop aan het einde van het dorpje kwamen we weer op de route. Daar hebben we op een picknickbank van onze lunch genoten.
Toen we er net waren stopte er ook een groep van ongeveer 10 wandelende jongeren om ook daar te lunchen. Daarna hebben we onze route vervolgd. In Wackenbach was het weer even zoeken naar de weg. Die was daar niet goed aangegeven. Uiteindelijk hebben we de juiste route gevonden en zijn we verder doorgelopen naar Schirmeck.

In Schirmeck eindigde onze etappe. Daar hebben we even boodschappen gedaan in een supermarkt en daarna zijn we vlug doorgelopen naar het station. Daar hebben we de trein genomen naar Rothau. Vanaf het station in Rothau was het nog ongeveer 1 km lopen naar de camping, waar we iets na 15:00 uur aankwamen.

Na eerst wat gedronken en gegeten te hebben is Gijs daarna met de fiets vertrokken om de auto op te halen, wat in totaal bijna twee uur heeft geduurd vanwege de forse klim. Daarna gedoucht en lekker buiten gekookt en gegeten bij de tent.

Col De L’Engin - Schirmeck (3)
Col De L’Engin - Schirmeck (7)
Col De L’Engin - Schirmeck (8)
Col De L’Engin - Schirmeck (11)
Col De L’Engin - Schirmeck (15)
Col De L’Engin - Schirmeck (19)