GR5 Grand Ballon – Thann (19 km)

Woensdag 6 augustus 2014: GR5 Grand Ballon – Thann (19 km)

Na een goede nachtrust waren we de eerste aan het ontbijt. Daarna kwam algauw het Duitse stel en daarna de grote groep. Het was heel druk bij het ontbijt, eigenlijk te weinig ruimte voor iedereen. Nadat wij klaar waren met het ontbijt werd onze plek aan de ontbijttafel meteen weer ingenomen.

Na ons ontbijt gingen we met de auto op pad de berg op naar de Grand Ballon. In de ochtend was het stralend zonnig weer. In de loop van de namiddag kwamen er meer wolken en later wat lichte regen, maar niet zoveel dat we onze regenpakken moesten aantrekken. Het was ook een prima temperatuur, 15 graden op de top en 23 graden in het dal.

We begonnen om 9:30 uur met de etappe en iets na 16:00 uur waren we weer in Thann. We eindigden 1000 meter lager dan het beginpunt (1345 meter) van de etappe en onderweg waren er ook nog een paar behoorlijke klimmetjes, dus toch wel een behoorlijk pittige etappe. Nadat we vanaf de Grand Ballon vertrokken liepen we eerst door mooie bloemenweitjes. Het daalde meteen stevig af naar de col Amic. Daarna liepen de etappe grotendeels door het bos en weer een aardig stukje omhoog, wat naar beneden en weer omhoog naar col du Silberloch.

Col du Silberloch was een heel druk punt. Er was een grote fraai opgezette nationale begraafplaats ter herdenking aan de eerste wereldoorlog met een groot informatie centrum, met een heel aantal herdenkingsmonument en de bijbehorende tekstuitleg en een grote begraafplaats. Daar hebben we eerst rondgekeken en daarna onze lunch gegeten. Na onze lunch moesten we nog een paar honderd meter klimmen naar de Molkenrain, het laatste stukje was steil omhoog door een weiland. Daar hadden we weer een fraai uitzicht. Vanaf de Molkenrain was het een lange niet al te interessante afdaling door het bos naar Thann, soms lichtjes en soms wat steiler, maar echt lastig was het niet.

Nadat we weer bij de Gite d’Etappe waren aangekomen had Gijs nog een flinke fietstocht voor de boeg, een col van de hors categorie beklimmen, 1000 meter omhoog in een klim die 15 km duurde plus een aanloop van 5 km. Dat gaf Anja uitgebreid de tijd om zich heerlijk in een boek te verdiepen. Nadat Gijs weer terug was hebben we ons eten gekookt. We waren op deze dag de enigen in de keuken. Dat was lekker rustig.

Grand Ballon – Thann (2)
Grand Ballon – Thann (8)
Grand Ballon – Thann (10)
Grand Ballon – Thann (16)
Grand Ballon – Thann (20)