GR5 Col du Herrenberg – Grand Ballon (18 km)

Dinsdag 5 augustus 2014: GR5 Col du Herrenberg – Grand Ballon (18 km)

Na een uitstekende nachtrust waren we deze ochtend al vroeg aan het ontbijt, iets na 7:00 uur. We waren de eersten! Na ons ontbijt hebben we de spullen ingepakt en zijn we meteen vertrokken. Vandaag ging de etappe naar de Grand Ballon, het hoogste punt in de Vogezen. We zijn eerst over de Route de Crêtes naar de Grand Ballon gereden. Het was een mooie autorit. Daar hebben we de fiets geparkeerd en met de ketting bevestigd aan een hek van een van de restaurants. Daarna zijn we weer een stuk teruggereden naar de Col du Herrenberg en de auto geparkeerd.

Het was een heerlijke frisse wandeldag, eerst veel zon, later meer wolken, maar het bleef droog. Het was niet al te warm, zo’n 15 graden in de bergen. Door al het rijden met de auto was het inmiddels toch ruim 10:00 uur voordat we begonnen met de etappe. Het was een vrij gemakkelijke tocht over de crête, wel wat klimmetjes en afdalingen, maar verder een prima begaanbaar pad met een prachtige natuur en vele mooie uitzichten. Nadat we ongeveer 1 kilometer gelopen hadden zagen we de Grand Ballon heel in de verte liggen. Het leek nog een heel eind. Maar na een paar uur lopen toen we Le Markstein bereikte, was de top al een stuk dichterbij. Le Markstein was een echt toeristisch centrum en behoorlijk druk.

Na onze lunch op een bankje te hebben gegeten zijn we verder doorgelopen richting Grand Ballon. We gingen weer door stukken bos en over mooie bergweiden, nog steeds over een prima begaanbare route. Bij col du Haag begon de klim naar de Grand Ballon, die volgens de beschrijving moeilijk zou zijn. Maar dat viel heel erg mee. Het was wel zo af en toe een stukje behoorlijk steil maar verder een prima begaanbaar pad. Bovenop de Grand Ballon hebben van het uizicht genoten en de informatie rond de herdenkingsplaatsen gelezen. Daarna moesten we nog een klein stukje naar beneden lopen naar de parkeerplaats, waar we de fiets neergezet hadden en waar we iets na 15:00 aankwamen.

Na even wat gedronken te hebben en een snack gegeten te hebben heeft Gijs met de fiets de auto opgehaald en Anja weer opgepikt bij de Grand Ballon. Daarna zijn we doorgereden naar Thann, het eindpunt van de etappe van de volgende dag. Daar hebben we overnacht in de Gite d’Etappe. We verbleven hier drie nachten. We hadden er onze eigen tweepersoonskamer en een gezamenlijk toilet en badkamer met douche met één andere kamer. Aangezien de andere kamer niet bezet was, hadden we de badkamer en de douche geheel voor onszelf! Dit verblijf had ook een keuken met inrichting en koelkast, waar we ons eigen eten konden koken en de volgende ochtend zelf konden ontbijten. Nadat we onze kamer hadden ingericht hebben we boodschappen gedaan bij een supermarkt en daarna ons eigen eten gekookt. We moesten natuurlijk wel ons eigen spullen afruimen en afwassen. We ontmoetten door ook een jong Duits stel die een pelgrimspad liepen. Er verbleef ook nog een grote andere Duitse wandelgroep, maar daar merkten we ’s avonds nauwelijks iets van.

Col du Herrenberg – Grand Ballon (1)
Col du Herrenberg – Grand Ballon (2)
Col du Herrenberg – Grand Ballon (9)
Col du Herrenberg – Grand Ballon (10)
Col du Herrenberg – Grand Ballon (14)