GR5 Le Bonhomme – D61 voet roche du Tanet (13,5 km)

Zaterdag 2 augustus 2014: GR5 Le Bonhomme – D61 voet roche du Tanet (13,5 km)

Aan het einde van de nacht werden we gewekt door een stortbui met enkele onweersklappen.
Maar om 6:00 uur toen Gijs opstond was het weer droog, maar wel erg bewolkt. Hij heeft toen besloten om de route voor deze dag maar wat in te korten. Het oorspronkelijke plan was om tot col de La Schlucht te lopen, maar dat leek ons niet zo verstandig gezien de toch wel grote kans op onweersbuien later in de middag. Ruim vijf kilometer voor deze col was er een goede parkeerplaats waar de GR5 even bij de D61 kwam. Daar heeft Gijs de auto geparkeerd en is met de fiets teruggereden naar de camping. Het was een flinke fietstocht van bijna 25 km, maar wel veel meer naar beneden dan omhoog. Toen hij terug was in Le Bonhomme heeft hij eerst bij de bakker brood gehaald voor de komende vier dagen, want dit zou de laatste bakker zijn tot Thann. Hij was om 8:00 uur weer terug op de camping.

Toen we na ons ontbijt om 9:30 uur wilden vertrekken regende het weer. Nadat we de regenpakken hadden aangetrokken en de camping wilde verlaten werd het toch weer droog op een paar spetters na. Eerst was het deze dag nog bewolkt maar tijdens het tweede gedeelte van de etappe over de Crêtes liepen kwam de zon er goed door. Het weer viel dus alleszins mee.

We begonnen vanaf een hoogte van 700 meter met een behoorlijk steile maar niet al te lastige klim tot zo’n 1000 meter. Daar was het weer even naar beneden naar het Etang (meertje) du Devin. Daar waren resten van Duitse verdedigingswerken uit de eerste wereldoorlog. Na dit meer gingen we weer flink omhoog naar de Tête de Faux (1220 meter). Ook hier waren weer restanten van diverse verdedigingswerken uit de eerste wereldoorlog.
Na deze top kwam er eerst even een afdaling en daarna een vrij vlak gemakkelijk te wandelen stuk. Even voorbij de col du Calvaire de Lac Blanc ging het weer even flink omhoog. Daarna bereikten we Les Hautes Chaumes, een schitteren open natuurgebied op de kam van de Vogezen. We liepen daar niet al te snel vanwege de mooie uitzichten en toch wel behoorlijk veel stenen op onze weg. De zon was inmiddels goed doorgebroken. Er waren heel veel bosbessen langs het pad, waar we ook heerlijk van gegeten hebben. We kamen hier heel veel wandelaars tegen. Uiteindelijk waren we om 15:30 uur bij de auto en reden we weer terug naar Le Bonhomme. Daar hebben we nog een paar boodschappen gedaan in een heel klein winkeltje, een slager die ook nog een piepklein supermarktje had met een aantal eerste levensbehoeften.

Daarna zijn we teruggegaan naar de camping, hebben we ons gedoucht, gekookt en gegeten. We zaten eerst nog even buiten, maar moest later in de tent gaan vanwege een aantal buien.

Le Bonhomme – D61 voet roche du Tanet (5)
Le Bonhomme – D61 voet roche du Tanet (6)
Le Bonhomme – D61 voet roche du Tanet (11)
Le Bonhomme – D61 voet roche du Tanet (16)
Le Bonhomme – D61 voet roche du Tanet (23)