Hoek van Holland – Maassluis (24,5 km)

volgende

Zaterdag 6 juni 2015: Hoek van Holland – Maassluis (24,5 km)

In een prachtig zonnig en koel weekend hebben we twee etappes van het Grote Rivierenpad gelopen. Het was werkelijk ideaal wandelweer. Op zaterdagochtend zijn we zo rond kwart over negen van huis uit vertrokken en zijn we met de auto naar Maassluis gereden. Daar hebben we de auto alvast op de parkeerplaats van het hotel/pension Piet Heijn geparkeerd. Dit was vlakbij het Grote Rivierenpad en het station Maassluis. Vanaf het hotel zijn we naar het station van Maassluis gelopen. We hadden net met onze OV chipkaart ingecheckt, toen we hoorden en zagen dat er een treinstoring was. Maar we hadden geluk, de storing was net opgeheven en de trein kwam toch gewoon op tijd. Na ruim 10 minuten met de trein gereisd te hebben waren we in Hoek van Holland, waar we bij de haven uitstapten.

Het Grote Rivierenpad begint officieel bij het strand bij de pier en loopt dan via het station door een park naar de noordkant van Hoek van Holland. Aangezien we het stuk door dat park al gelopen hadden toen we twee jaar geleden met de GR5 begonnen, hebben we de vrijheid genomen om onze route wat aan te passen. We zijn eerst vanaf de haven langs de Nieuwe Waterweg naar de pier bij het strand gelopen. Onderweg konden we de grote zeeschepen bewonderen. Nadat we bij het strand aangekomen waren hebben we iets meer dan een kilometer over het strand in noordelijke richting gelopen. Het was behoorlijk druk aan het stand met een groot aantal zeevissers. Het is altijd weer leuk om zo even langs het strand te lopen.

Tussen een hele rij strandpaviljoenen door zijn we de duinen ingegaan via het kustpad. Bovenop de duinen aangekomen hebben we een duinpan opgezocht om even heerlijk in de zon en uit de wind onze lunch te nuttigen. Daarna zijn we verder door de duinen weer richting de stad gelopen. Via een hele luxueuze woonwijk kwamen we de plaats binnen met de prachtigste droomvilla’s. Daarna liepen we langs de camping richting de Nieuwlandse Dijk waar we het Grote Rivierenpad weer oppakten. Nadat we een stukje door het stadspark gelopen hadden liepen we Hoek van Holland uit. Nadat we een stukje langs een niet al te drukke verkeersweg gelopen te hebben bereikten we al snel het Staelduinse Bosch. Dat is een mooi bosgebied met enkele toch wel idyllische vennen en vijvers. Bij de bunkers was het heel druk met mensen. Even later bleek dat dit de enige dag in het jaar was dat deze open waren.

Nadat we het Staelduinse Bosch verlieten bereikten we een minder aantrekkelijk wandelgebied. We moesten een aantal kilometers langs lange rechte asfaltwegen met heel veel fietsers en ook wielrenners lopen. We kwamen ook twee keer dezelfde grote groep Solex rijders tegen. Nadat we een stukje door Maassluis noord gelopen hadden, liepen we via een ommetje door graslanden en Maasland richting het centrum van Maassluis. Bij het verlaten van Maassluis Noord gingen we eerst onder de A20 door om daarna even verder via een klein bruggetje het weiland in te gaan. Daar was een bochtig tegelpaadje van een paar kilometer, die heel wat smalle bruggetjes passeerden.

Op een gegeven moment liepen we Maasland binnen. Daar bereikten we al snel de vaart die Maasland van noord naar zuid doorkruiste. Dat was een heel mooie stuk van de wandeling langs ouden panden en een mooie kerk. Heel mooi was ook de vaart zelf met prachtige bloeiende waterplanten. Nadat we Maasland uit waren was het niet meer ver. Al snel bereikten we het centrum van Maassluis en liepen we langs de markt richting het eindpunt van de etappe. In het hotel werden we ontvangen door een heel aardige gastvrouw, die ons de kamer liet zien. Nadat we onder de douche geweest waren zijn we uit eten gegaan bij de Griek op het marktplein. Dat bleek een hele goede keuze en dat werd later ook nog eens bevestigd door de hoteleigenaar.

hoek van holland maassluis (9)
hoek van holland maassluis (7)
hoek van holland maassluis (3)
hoek van holland maassluis (14)
hoek van holland maassluis (26)
hoek van holland maassluis (31)