Zevenhuizen – Overschie (20 km)

Zaterdag 15 oktober 2016: Zevenhuizen – Overschie (20 km)

Dit was de eerste dag van een korte wandelvakantie om het Oeverloper pad en Erasmus pad te lopen. Aangezien het in de ochtend somber en regenachtig en het in de middag vanuit het zuidwesten beter zou worden, besloten we om niet al te vroeg te vertrekken. Om 10:00 uur vertrokken van huis met de auto en om kwart over waren we in Zevenhuizen en konden we de auto bij de route in een woonwijk parkeren.

Wij liepen langs een wandelpad langs de “oever” van de Hennipsloot Zevenhuizen uit en het was meteen al mooi wandelen. We spotten meteen al een reiger die we heel mooi op de foto kregen. De eerste paar kilometer hadden we nog wat lichte motregen, maar daarna werd het gelukkig droog en in de loop van de middag werd het zonnig. We passeerden de Willem Alexander roeibaan waar niets te doen was. Daarna bereikten we de Rottemeren. Het was hier mooi lopen langs de oever van het meer. Bij de jachthaven het “Zevenhuizer Verlaat” waren enkele mooie plekjes. Hierna liepen we nog een heel stuk langs het meer totdat we over een brug het water overstaken.

Hier zagen we een bankje met een mooi uitzicht over het meer. Dat was een goede stopplaats voor het eerste deel van onze lunch. Ook daarna liepen we eerst nog een stuk langs het water. We zagen al de heuvel in het Hoge Bergse Bos, een afvalberg, die inmiddels heel mooi begroeid is. De route liep helemaal omhoog bijna naar de top van de heuvel. Wij liepen nog even een klein stukje door tot de top. Daar hadden we een fraai uitzicht over de waterrijke omgeving en ook het stedelijk gebied iets verder op. De afdaling van deze heuvel was voor Nederlands begrippen behoorlijk steil en bevatte zelfs een paar heuse haarspeldbochten.

De herfstkleuren begonnen duidelijk zichtbaar te worden, wat de wandeling door dit gedeelte richting de golfbaan een extra dimensie gaf. We liepen een heel stuk langs de golfbaan op richting het Lage Bergse Bos. Het was erg druk met golfers. Aan het einde van een meertje bevond zich het paviljoen “De Bergsche Plas”. Daar hebben we een heerlijk bakje koffie gedronken met een kaatje erbij.

Inmiddels begon de zon er goed door te komen. Nadat we weer een stuk door een park langs de Rotte en een bewoond gebied gelopen hadden bereikten we de “Bergsche Voorplas”. Daar hebben we even gerust in de zon met een mooi uitzicht over het meer voor het tweede deel van onze lunch. Hier liep de route verder over een graspad bovenop de dijk langs de Rotte.

Toen kwamen we echt in Rotterdam en volgde een minder mooi deel van de route. De wegen waarover we liepen waren over het algemeen gelukkig wel behoorlijk rustig. Een stukje verder staken we via een viaduct de N471 over. Daarna kwamen we toch weer in een park. Het was niet spectaculair, maar wel aardig lopen. Het laatste stukje van de route ging langs de Schie. Aan de overkant van de Schie had bijna elk huis een terras aan het water.

Net na de passage onder de A13 door bereikten we het busstation van lijn 33. Met deze bus zijn we in een kwartiertje naar het centraal station van Rotterdam gereden. Vandaar hebben we de laatste honderden meters naar ons hotel gelopen.
Nadat we ons gedoucht hadden zijn we het centrum ingelopen. Het was inmiddels niet al te vroeg meer en alle restaurants waren heel druk bezet. Dus besloten we om deze keer maar iets bij de Burgerking te gaan eten.