GR5 Vielsalm – Schirm (18,5 km)

Dinsdag 9 juli 2013: Vielsalm – Schirm (18,5 km)

Ook op deze dag werden we weer met een strakke blauwe lucht wakker. We konden op deze ochtend voor ons ontbijt gebruik maken van de tuinstoelen en tuintafel. Dat was lekker.

Daarna hebben we de spullen ingepakt en zijn we teruggelopen naar dezelfde supermarkt, waar we ook de vorige avond de boodschappen gedaan hadden. Aangezien we nu de komende dagen door eenzamere streken zouden lopen en wellicht geen brood voor ontbijt en de lunch zouden kunnen kopen todat we in Ouren waren, besloten we voor twee dagen lunch en een dag ontbijt in te slaan. Ook hadden we al besloten dat we op deze avond bij de volgende camping uit eten zouden gaan omdat dit de dag was om te vieren dat we 31 jaar getrouwd zijn.

Nadat we onze inkopen gedaan hadden en geld getrokken bij een ATM, zijn we eerst bij de grote kerk van Vielsalm langs gegaan. Daar zijn we ook even binnen geweest. Buiten op een bankje hebben we chocomel en fruit gegeten. Daarna zijn we doorgelopen, omhoog de heuvels in. Eerst was er veel zon. Daarna liepen we tot Commanster via een aantrekkelijke onverharde route veel in het bos, alhoewel er ook behoorlijk zonnige stukken waren. Er was inmiddels vanwege de aanhoudende droogte bijna geen modder meer te bekennen. Onderweg naar Commanster hebben we ergens onder een boom heerlijk in het gras geluncht en even naar Anja’s moeder en onze zoon Daniël gebeld.

In Commanster was weinig te zien en het was uitgestorven langs de weg. De tweede helft van de wandeling van deze dag ging bijna geheel langs vrij saaie zacht glooiende asfaltwegen en veelal in de zon en het was deze dag behoorlijk warm, weer zo’n 27 graden. Op een gegeven moment liepen we het Duits sprekende gedeelte van België binnen. Dat was duidelijk zichtbaar omdat plotseling alle verkeerstekens in het Duits waren. Onderweg hebben we nog wel enkele malen gerust op diverse picknickbanken waarvan we er toch nog verschillende tegenkwamen.

We waren blij toen we in Schirm aankwamen, het punt waar de GR 5 verlieten richting onze camping. Deze was ongeveer 1,5 km verwijderd van de GR 5. We liepen eerst via het industrieterrein en daarna 300m achter de vangrails van een drukke weg door hoge begroeiing en daarna nog enkele honderden meters via een landweggetje naar de achteringang van de camping. Er was nog ruim voldoende plaats en de sanitaire voorzieningen waren heel mooi.

Nadat we de tent opgezet hadden zijn we onder de douche geweest en daarna uit eten geweest voor een driegangen menu bij het restaurant naast de camping. Daar hebben onder het genot van een glas wijn geklonken op 31 jaar samen. Na nog een spelletje en de voorbereidingen voor de volgende dag werd het tegen 22:30 weer donker en gingen we slapen.