GR5 Echternach – Moersdorf (18,5 km)

Donderdag 18 juli 2013: Echternach – Moersdorf (18,5 km)

Deze dag was de laatste wandeldag van de vakantie. Omdat we de volgende dag vanaf Ettelbrück terug wilde reizen met de trein, leek het ons het handigst om op deze dag de tent te laten staan en aan het einde van deze dag weer de bus terug te nemen naar Echternach, zodat we zonder bepakking konden lopen. Opnieuw zijn we vroeg opgestaan, omdat het weer een zonnige dag van bijna 30 graden beloofde te worden. Op deze dag waren we al voor 8:00 vanaf de camping vertrokken voor onze wandeling. Eerst liepen we een stukje langs de rivier de Sûre. Daarna ging het over een glibberig paadje omhoog en volgde er daarna weer vele korte soms steil klimmetjes en afdalingen langs rotspartijen.

Volgens de beschrijving zou er in Rosport koffie te krijgen zijn, maar we konden geen enkel restaurant vinden dat open was. Uiteindelijk besloten we dan maar om bij een benzinestation, even buiten de route, een kopje koffie uit de automaat te nemen, wat toch niet zo lekker was als gebruikelijk. Bij dit benzine station hebben we ook alvast de proviand voor de volgende dag gekocht. Daarna liepen we in Rosport omhoog langs het Tudorslot, een mooie plaats.

Na het Tudorslot liepen we geleidelijk aan verder omhoog richting Gisterklaus, waar we bij een kerkje geluncht hebben. Daarna kwamen we weer langs een riviertje met nog wat rotspartijen in de schaduw. Daarna volgden er nog een paar heuvels en wat meer zon voordat we in Moersdorf aangekomen. Aangezien we nog zeker drie kwartier op de bus moesten wachten, besloten we om eerst op een terras in de schaduw een kopje thee te drinken. Daarna zijn we met de bus teruggegaan naar Echternach.

Toen we uit de bus gestapt waren liepen we nog een stukje langs de rivier, waar we aan de overkant de camping en onze tent zagen. Het viel Gijs op dat de tent niet helemaal goed stond. Het leek er sterk op dat de tentstok overdag opnieuw was gebroken. Toen we bij de tent kwamen was dit inderdaad het geval. Maar wat bleek, onze tent zat onder opgedroogde modder terwijl het de hele dag zonnig was geweest. Onze buren vertelden wat er die ochtend kort na ons vertrek gebeurd was. De riolering van de camping was namelijk doorgespoten en tijdens deze exercitie had onze tent de volle laag gekregen. Ze hadden wel geprobeerd om de tent nog schoon te maken door er met gietertjes water over te gooien, maar dat was niet gelukt en inmiddels was de modder in het tentdoek gebrand. Onze buren boden ons voor de nacht een tent aan, maar dat was niet nodig omdat we ook deze keer de tent weer zover konden oplappen dat we er in ieder geval nog een nacht in konden slapen, ondanks het feit dat er een paar gaten in de tent gescheurd waren doordat de gebroken stokken door het tentdoek heen kwamen. We hebben deze schade  gemeld bij de campingbaas.

Achteraf bleek dat de stokken van de tent een constructie probleem hadden en daarom zo snel braken. Daarom hebben we onder de garantie uiteindelijk van de fabrikant een gehele nieuwe tent gekregen.

Nadat de tent weer stond zijn we uit eten geweest bij de pizzeria net buiten de camping.