GR5 Soumagne – Banneux (15 km)

Donderdag 4 juli 2013: Soumagne – Banneux (15 km)

De volgende ochtend was het droog, bewolkt en koel. Daarom hebben we ons ontbijt in de tent genuttigd. Daarna hebben we de spullen ingepakt en de tent heel nat opgebroken. Later op de dag werd het prachtig weer om te wandelen, de zon kwam door en de temperatuur was werkelijk perfect, iets boven de 20 graden. Alhoewel de wandeling vandaag slechts 14 km bedroeg was het toch behoorlijk pittig vanwege de vele heuvels en de toch wel lange stukken modder die we moesten trotseren. Maar de uitzichten waren meer dan de moeite waard.

Na 5 km hebben we in een cafetaria bij een sportcentrum net buiten het dorp Olne koffie gedronken. Het was even zoeken, maar bij een bakkerij in het dorp wezen zo ons de weg.

Daarna zijn we weer verder gelopen en kwamen we langs een behoorlijk uitdagende route, smalle paadjes, stevige hellingen met vaak modderige stukken en soms ook veel brandnetels en doornstruiken. Op een gegeven moment werden we opgeschrikt door een motorcrosser, we sprongen snel opzij en gelukkig zag hij ons. Even later kwam hij weer van de andere kant terug met een idioot hoge snelheid slippend door de bochten. Gelukkig is alles goed gegaan.

Even verder op mochten we een paar interessante uitspraken van Anja optekenen. De eerste uitspraak van Anja was “Ik ga in de Middelandse zee zwemmen als we in Nice aankomen”. De tweede uitspraak die daarop volgde toen we op een modderig smal pad met veel brandnetels en doornstruiken liepen, was: “Er zijn meer rare lui die op dit pad gelopen hebben”.

Bij het gehucht Grihanster hebben we op een bankje in de zon geluncht met uitzicht op een snel stromend riviertje. Daarna zijn we doorgelopen naar Nessonvaux via behoorlijk moeilijk begaanbare paadjes en daarna een stuk door een weiland. In Nessonvaux hebben we alvast onze boodschappen gedaan voor de avond en het ontbijt en de lunch van de volgende dag. Want we hielden er rekening mee dat we geen plaatsen meer zouden tegenkomen tot Spa waar we boodschappen konden doen. Dat bleek achteraf ook zo te zijn. Alleen bleek er in La Reid een zaak te zijn waar je brood kon kopen. Maar in Banneux was inderdaad geen enkele winkel waar je boodschappen kon doen. Nadat we op een muurtje bij de supermarkt ons fruit gegeten hadden, zijn we weer doorgelopen. In Fraipont kwamen we een wandelaar tegen die we later weer ontmoet hebben op de camping. Hij was op pelgrims reis van zijn woonplaats in midden Limburg naar Rome. Hij was van plan om dat binnen 4 maanden te doen. Eerder had hij al naar Jeruzalem en Santiago de Compostella gelopen.

Na Fraipont kwam een stevige klim, de zoveelste van de dag. Anja voelde het behoorlijk in haar benen. Daarom hebben we het de laatste stuk rustig aan gedaan met regelmatig rustpauzes.  Uiteindelijk kwamen we in het bedevaartsoord Banneux aan met heel veel bezoekers, vooral veel ouderen met allerlei gebreken. Er waren vele kappelletjes en andere religieuze gebouwen te zien. We hebben daar een aantal foto’s genomen.

Daarna zijn we doorgelopen naar de camping, ruim 1 km vanaf het centrum van Banneux en de GR 5. Naar deze camping willen we nooit meer terug, alhoewel de prijs heel laag was. Maar als je de GR5 loopt en je wilt kamperen is er geen alternatief in de buurt van Banneux. Op zich stonden we op een mooi stukje gras. Maar het sanitair en de afwasbakken waren in slechte staat en heel vies. Verder hoorden we dat het douche water koud was. Daarom besloten we ons niet te douchen. Verder waren er heel veel kinderen op deze camping die veel belangstelling voor ons hadden en ons van alles wilden laten zien. Maar hun aandacht trekken werd steeds vervelender, zodat dit tot overlast werd. Daarna was er nog een jonge speelse kat die op onze tent begon te springen. We verjaagden deze kat om schade aan de tent te voorkomen, maar hij kwam steeds weer terug. Gelukkig werd het snel rustig nadat het donker begon te worden. We besloten om de volgende dag heel vroeg weg te gaan en niet op de camping te ontbijten, zodat we in de ochtend geen overlast zouden hebben.