GR5 Beaufort – Echternach (19 km)

Woensdag 17 juli 2013: Beaufort – Echternach (19 km)

Ook op deze dag zijn we weer vroeg opgestaan, zodat we na ons ontbijt om 8:00 uur konden vertrekken. Deze dag was er geen dauw op de tent gekomen, omdat we onder de bomen stonden. Het was weer een warme zonnige dag van bijna 30 graden, maar gelukkig was de wandeling voor meer dan 80 % onder de bomen en er waren hele stukken door koele dalen, dus perfect voor zo’n warme dag. We vonden de wandeling van deze dag de mooiste van de hele vakantie, maar ook veruit de drukste. We zijn op deze dag meer wandelaars tegengekomen dan alle andere wandeldagen bij elkaar. Deze wandeling liep door het zogenaamde klein Zwitserland van Luxemburg. Het was een behoorlijk zware wandeling met een stuk of drie flinke heuvels en heel veel korte klimmetjes.

We hebben eerst bij de plaatselijke supermarkt vlak bij de camping nog wat inkopen gedaan voor de proviand onderweg. Daarna waren we binnen enkel honderden meters weer terug op de GR 5. Al snel kwamen we langs het kasteel van Beaufort dat er prachtig lag en waar we een aantal foto’s genomen hebben. Daarna liepen we door de prachtige vallei van de Haupeschbaach, met langs beide kanten opvallende rotsformaties. Na enkele kilometers klommen we uit het dal en liepen door het bos richting Grundhof. Net voor het dorpje was er een steile afdaling. In het dorpje hebben we bij een hotel net buiten de route op een terras koffie gedronken. Tijdens onze tocht, ook bij dit hotel kwamen we een Nederlands stel een aantal malen tegen. Ze liepen ook van Beaufort naar Echternach, maar liepen niet de GR 5. Ze waren aan het oefenen voor de Strandzesdaagse.

Na de koffie klommen we meteen weer steil uit het dal naar boven, maar gelukkig was het meest onder de bomen. Toen we boven waren aangekomen hadden we een prachtig uitzicht. Daar hebben we eerst geluncht. Het vervolg van de tocht liep niet geheel boven langs maar tussen de steile rotsen door, dan weer naar boven en dan weer naar beneden. Onderweg zagen we een heel aantal bergklimmers die geheel verticale rotsen van enkele tientallen meters hoog aan het beklimmen waren. Nadat we weer uit het rotsgebied kwamen waren we al snel in Berdorf. Daar hebben we in een hotel met airconditioning thee gedronken.

Na onze thee kwamen we al snel weer in het volgende dal, waar we opnieuw langs een riviertje en door rotspartijen liepen. Nadat we Perekop gepasseerd waren, een zeer toeristische trekpleister kwamen bij een hoge rotsmuur, de bekende Teufelsschlucht, duivelskloof, waar we tussen twee rotsmuren door liepen. Deze wandeling ging Anja heel goed af, ondanks de uitdagingen op de route en de toch wel lange afstand en warmte. Blijkbaar begint het bijna elke dag met rugzak wandelen toch te wennen. Wat verder kwamen we aan in Echternach, waar we eerst boodschappen hebben gedaan in een grote supermarkt. Daarna zijn we doorgelopen naar de camping in Echternacherbrück net over de grens in Duitsland. Dit was een enorme drukke camping, zo druk als we nog niet waren tegengekomen. Er waren nog wel enkele plaatsen over voor trekkers op een “terras”. Toen we de tent opzetten brak er spontaan weer een tenstok, maar we hebben een oplossing bedacht waarbij de tentstok een paar centimeters korter werd en dus konden we toch kamperen. Daardoor waren we al met al op deze avond toch behoorlijk laat met het eten, maar uiteindelijk waren we ook deze avond ruim voor het donker klaar met het eten, de afwas en de douche.