Le Tréport – Petit Caux (24,5 km)

Woensdag 22 september 2021: Le Tréport – Petit Caux (24,5 km)

In de ochtend werden we gewekt door de klok van de kerk, die zeven uur sloeg.
Aangezien we pas om half negen konden ontbijten heeft Gijs voor het ontbijt alvast het brood gehaald bij de bakker voor twee dagen, want we zouden voorlopig geen winkel meer tegenkomen. In het hotel hadden we een prima ontbijt. Daarna hebben we de spullen ingepakt en vertrokken we om aan de GR21 naar Le Havre te beginnen, de derde pittige etappe op rij.

We gingen vanuit het centrum van Le Tréport via een lange stenen trap helemaal naar boven. Dat was een klim van meer dan 100 meter omhoog. Er was onderweg van alles te zien. We hadden prachtige uitzichten over Le Tréport en de kust met de krijtrotsen. Bovenaan gingen we een grindweg op.

Via grindwegen vermengd met zand liepen we naar het volgende dorp Mesnil en daarna Mesnil Val Plage. Daar gingen we tot aan de kust naar beneden. In het dorp aangekomen verliet de GR21 meteen weer de kustlijn en moesten we weer omhoog om daarna weer naar de kust terug te keren aan de bovenkant van de krijtrotsen.

Even verder kwamen we door het volgende dorp Criel Plage. Hier moesten we even een ommetje maken waarschijnlijk vanwege het feit dat de oorspronkelijke weg te dicht langs de krijtrotsen liep. Daarna daalden we weer af naar het strand van Criel Plage. Dit strand volgde we ongeveer een kilometer.

Bijna aan het einde van het strand ging de GR21 over een pad van de kust af. Nadat we een stuk het binnenland ingelopen waren gingen we bij een camping weer omhoog. Even verder staken we binnen door om zo de etappe iets in te korten. De GR21 maakte een ommetje langs de kust.

We liepen eerst door bosachtig gebied. Wat verder ging de GR21 weer naar de kust. We kwamen weer bij de krijtrotsen en hebben daar wat gegeten. Na de lunchpauze volgde een heel stuk langs de krijtrotsen met niet al te veel hoogteverschillen. We volgde de kust tot vlakbij de atoomcentrale. Daar ging de GR21 het binnenland weer in om zo een ruime bocht om de atoomcentrale heen te maken.

Vanaf de kliffen liepen we naar het dorpje Penly. Daar hebben we nog een pauze ingelast voor onze tweede lunch. Vervolgens moesten we toch een behoorlijk stukje langs vrij drukke wegen lopen. Dat was bepaald niet prettig. Net voorbij de ingang naar de atoomcentrale en het bijbehorende fabriekscomplex kwamen we weer in rustiger vaarwater. De GR21 ging via het dorpje Vassonville weer richting de kust.

Bij Petit Caux ging het weer helemaal naar beneden tot aan de strandweg. Daarna meteen weer omhoog het dorpje. Daar was onze studio met kookgelegenheid waar we zouden overnachten. Het was een simpel onderkomen waarbij alle basis benodigdheden aanwezig waren. Ook konden we er nog heerlijk in de achtertuin zitten.