Le Havre – Gonfreville (12,5 km)

Vrijdag 10 juni 2022: Le Havre – Gonfreville (12,5 km)

In juni 2022 hebben we het volgende stuk van de E9 gelopen. De vorige dag zijn we met de trein naar Le Havre gereisd. De reis verlies vlotjes. We hebben overnacht in een hotel dichtbij het station. Na een goede nachtrust, ontbijt in het hotel begonnen we aan de eerste korte etappe van een 23-daagse wandeltocht. Er waren wel wolken, maar het bleef droog en met bijna 20 graden hadden we niets te klagen.

We hebben bij een supermarkt eerst spullen voor onze lunch gekocht daarna staken we door naar de GR2, die we een paar dagen zouden volgen. Via een haarspeldbochten weggetje en en een lange trap liepen we naar het hogere deel van Le Havre. Daarna zagen we al snel weer de bekende wit rood tekens.

We liepen eerst nog een paar kilometer door de stad en daalde daarna door parkje af naar de Abdij van Graville. Naast de abdijmuur hebben we op een bankje gezeten en een eerste broodje genomen. Vervolgens zijn we nog even het abdij terrein opgelopen. Er bevond zich hier een mooie begraafplaats met mooi zicht op de abdij en een prachtig groot Mariabeeld.

Vervolgens liepen we over rustige straatjes verder en gingen we behoorlijk wat op en neer. Bij Caucrauville was het even zoeken om langs alle werkzaamheden te komen. Daarna liepen we via een mooi graspad om de wijk heen. Het ging hier wel even wat op en neer. Na de woonwijk liepen we even een klein stukje mis. Al snel waren we weer terug op de route.

We kwamen weer door een volgende woonwijk. Daar staken we een spoorlijn over en gingen verder via kleine weggetjes en paadjes naar Harfleur. We kwamen dat stadje via een parkje binnen. Daar hebben we bij een grote vijver op een bankje gezeten en geluncht.

Na de lunch zijn we nog even het stadje in geweest en hebben we de oude kerk bezocht. Deze kerk had niet veel kunstschatten en geen gebrandschilderde ramen meer. Deze waren verwoest in de twee wereldoorlogen.

Vanuit het centrum van Harfleur begonnen we aan het laatste deel van de etappe. We liepen nog even door Harfleur. Daarna ging het in een bosje omhoog naar een volgende woonwijk. Daar liepen we langs op en vervolgens liepen we door naar Gonfreville.

In Gonfreville verlieten we onze route en gingen we naar ons hotel. Het hotel bevond zich ongeveer één kilometer van de route. In de avond zijn we uit eten geweest in een zeer nabijgelegen restaurant.