Apeldoorn – Hoog Soeren (11 km)

Zaterdag 29 februari 2020: Apeldoorn – Hoog Soeren (11 km)

Na een pauze van enkele maanden maakten we op 29 februari 2020 een start met het zevende jaar van de interkerkelijk wandelgroep. Het zag er enkele dagen voor deze etappe niet goed uit. We zaten in een zeer wisselvallige periode met veel regen en stormachtig weer. Ook voor deze zaterdag waren de vooruitzichten bepaald niet goed. Maar we hadden enorm geluk, want onze wandeling viel precies op het juiste moment. Het was lenteachtig weer met aanvankelijk een zonnetje, kortom heerlijk wandelweer. Iedereen had er weer echt zin in. We begonnen 2020 goed met een groep van 17 wandelaars. Eén van de wandelaarsters had afgezegd, omdat ze op schrikkeldag jarig is! Daarom hebben we voor deze bijzondere gelegenheid haar als groep een felicitatie kaart gestuurd.

Na een kopje koffie of thee en de dagopening hebben de chauffeurs eerst de auto’s weggebracht naar het eindpunt in Hoog Soeren. Ze kwamen met twee auto’s weer terug. Daarna begonnen we op deze dag vanaf het huis van Gijs en Anja te lopen. We liepen eerst nog een stukje door de woonwijk. Als snel moesten we een eerste heuvel op en liepen we zo de wijk uit. De wandelleider liep even een stukje voorop zodat hij van de top van de heuvel iedereen op de foto kon zetten.

Na deze top gingen we meteen weer even naar beneden en liepen we over mooie bospaden door een lichtglooiend gebied. Zoals altijd was het meteen weer gezellig met weer heel wat leuke en soms diepe gesprekken. Nadat we een paar kilometer gelopen hadden kwamen op een smal nogal modderig pad langs een hek op. De grote hoeveelheden regen van de laatste tijd maakten dit tot een extra uitdaging. De soms strakke gezichten toonden de focus van de wandelaars om hier goed door heen te komen.

Na dit smalle modderige pad gingen we een hek door, de Kroondomeinen in. Hier werd het snel beter. Na zo’n vijf kilometer lopen waren sommigen toch wel echt aan een rustpauze toe, want het was weer even wennen na de lange winterpauze. Op een mooi droog zandpad met een verhoging langs het pad vonden we een prima plek waar we onze matjes konden neerleggen en even konden zitten om uit te rusten en de inwendige mens te versterken.

Na de rustpauze werd het bos geleidelijk aan opener. Wat verderop bereikten we de Asselse heide. Hier liepen we een extra ronde om een stuk bos heen met aan de ene kant uitzicht over de Asselse heide. Dit was een echt mooi pad, waar we konden genieten van de glooiende Asselse heide. Eén stel had ons echter aan het begin van deze extra ronde al moeten verlaten, omdat er plotseling bezoek bij hun voor de deur stond dat geen sleutel van het huis had.

Na deze extra ronde was het niet al te ver meer naar Hoog Soeren. We misten onderweg nog even een pad, maar na een klein ommetje waren we al snel weer op het goede pad. We staken de Pomphulweg tussen Hoog Soeren en Assel over en liepen het laatste gedeelte langs het Veluwe Zwerfpad op naar Hoog Soeren. Op het laatst kwamen nog door een bos met hele grote bomen, waarin je je Klein Duimpje begon te voelen. Er volgde nog even een stevige klim voordat we in Hoog Soeren aankwamen.

Het restaurant bleek erg vol te zijn en we hadden niet gereserveerd. Uiteindelijk was er toch nog een grote ovalen tafel, waar we omheen konden zitten. Zo konden we de eerste etappe van het jaar 2020 gezellig afsluiten. Toen we in het restaurant in Hoog Soeren aan de koffie en de thee zaten begon het te regenen, wat was dat een goede timing. Na de afsluiting in het restaurant ging een ieder weer zijns weegs.