Tienhoven – Utrecht (17,5 km)

vorigeeinde

Dinsdag 14 november 2022: Tienhoven – Utrecht (17,5 km)

Dit was al weer de laatste etappe van het Utrechtpad. Na ons ontbijt vertrokken we vanaf ons hotel. We gingen eerst een stukje met de trein tot Utrecht Overvecht en daar namen we de bus naar Tienhoven. Om half tien begonnen we met onze laatste etappe van het Utrechtpad. Na wat lichte regen in de nacht en ochtend kwam de zon al weer door en het was deze dag behoorlijk zacht voor half november, zo’n 13 graden. We liepen over rustige polderwegen en paden naar Maarssen.

Bij Maarssen bereikten we de Vecht. De rest van de etappe ging voornamelijk langs de Vecht op. Soms weken we daar even van af. In Maarsen kwamen we langs verschillende statige oude landgoederen. Ook de Theekoepels zagen er idyllisch uit. In het oude centrum van Maarssen gingen we even langs een supermarkt om de proviand voor onze lunch in te slaan.

Vervolgens liepen we verder langs de Vecht. We kwamen onder een autoweg door. Ook daar was het behoorlijk volgebouwd met mooie nieuwe panden. Nadat we Maarsen verlaten hadden zagen we al vrij snel een bankje in de zon, een prima plek voor onze eerste lunchpauze.

Na onze lunchpauze waren we al snel bij de Westbroekermolen. Dit was een idyllische plek om langs te gaan. Een kilometer verder ging het Utrechtpad langs het Slot Zuylen en door het bijbehorende landgoed. Doordat de bomen nog prachtige herfstkleuren hadden was het een genot om hier te mogen lopen.

Na het Slot Zuylen liepen we weer even langs de Vecht om vervolgens een stuk langs weilanden te lopen met aan beide kanten in de verte huizen van de stad Utrecht. Halverwege deze weilanden zagen we aan de bosrand een prachtig plekje voor onze tweede lunchpauze. We zaten hier heerlijk in de zon en uit de wind.

Iets verderop was het gedaan met de open buiten gebieden. We liepen door een langgerekt smal stadspark langs de Vecht richting het centrum van Utrecht. Net voor het centrum maakten we nog een klein ommetje door een fraai steegje en daarna een parkje bij een molen midden in de stad.

De laatste kilometer ging langs de Utrechts grachten tot het eindpunt bij de Dom. Na het afronden van de etappe hebben we nog een bezoekje gebracht aan het Klokkenmuseum. We vonden het een leuk museum met oude klokken, draaiorgels en ander oude mechanisch aangedreven muziekinstrumenten. Na dit bezoekje liepen we door naar het centraal Station van Utrecht. Daar hebben we de bus genomen naar Werkhoven, waar onze auto geparkeerd stond.