Laren – Borculo (21,5 km)

Zondag 23 augustus 2020: Laren – Borculo (21,5 km)

Het was al weer bijna een half jaar geleden dat we de vorige etappe van het Graafschapspad gelopen hebben. Na een periode van extreme hitte was het op deze dag een prima temperatuur van rond de twintig graden om een flinke wandeling te maken. We vertrokken op zondagochtend van huis en zijn naar Laren gereden. We hebben de auto in het centrum geparkeerd vlakbij de bushalte. Aangezien de bussen op zondag pas laat rijden hebben we eerst de etappe gelopen en zijn we daarna met de bus weer teruggereisd van Borculo naar Laren. Het was een mooie afwisselende etappe.

Vanuit het centrum van Laren kwamen we eerst langs een oude kerk. Daarna waren we Laren al snel uit. En niet veel verder verlieten we de asfaltweg en kwamen we op een mooi wandelpad. De eerste kilometers gingen door landerijen omgeven met veel oude bomen. Het was een afwisselingen van stille verharde en onverharde wegen, kortom een mooie rustige omgeving om in te wandelen en tot rust te komen.

Even voor het dorpje Exel kwamen we in de bossen. Bij het dorpje Exel passeerden we een picknickbank, een mooie plek voor onze eerste lunchpauze. Vanaf Exel tot aan Lochem liepen we afwisselend door stukken bos en open gebieden met enkele prachtige gebouwen op het landgoed Ampsen. Net voordat we Lochem bereikten begon het hard te regenen. We moesten onze regenpakken aantrekken. Via een paar bruggen over het Twentekanaal en het riviertje de Berkel bereikten we het oude centrum van Lochem.

We vonden Lochem het mooiste plaatsje van deze wandeling. We liepen door een winkelstraat en langs een mooie oude kerk. Het was inmiddels weer droog geworden. We trokken onze regenkleding gauw weer uit. Even verder, meer aan de buitenkant van Lochem liepen we door een hele luxe villawijk met mooie grote vijvers. Net buiten Lochem kwamen we langs een havezate, de Cloese.

Na Lochem gingen we weer de velden in richting de Lochemerberg. Bij de ingang van het bos begon het te klimmen, maar steil was het geenszins. Aan het einde van het bos toen we al weer iets afgedaald waren zagen we een mooi bankje met uitzicht, een mooi plekje voor onze volgende lunchpauze. Even verder net voordat we de open velden ingingen kwam er weer een korte stevige bui. Gelukkig konden we hier onder een paar hoge bomen schuilen.

Na deze bui liepen we even door wat opener gebied naar de volgende heuvel, De Kale Berg. Deze heuvel was bedekt met dichte bossen en dus zeker niet kaal. Nadat we weer afgedaald waren kwamen we Barchem binnen. Dit was maar een klein plaatsje, waar we al snel doorheen waren. Na nog een stukje bos kwamen we in opener gebied. Opnieuw was het een afwisseling van stille verharde en onverharde wegen en paden. Het mooiste stukje was hier ongeveer halverwege van Barchem naar Borculo over een smal paadje door het landgoed Beekvliet.

Toen we dicht bij Borculo waren liepen we nog een stukje over het schouwpad langs de Berkel. Vanaf dit pad gingen we Borculo in, richting het centrum. Omdat we nog een behoorlijke tijd moesten wachten voor de bus terug naar Laren, zijn we nog even het centrum van Borculo ingelopen. Hier was voor ons verder niet al te veel te zien. Daarna zijn we aan het einde van een mooie wandeldag met de bus teruggereden naar Laren en daarna met de auto naar huis.