Schaarsbergen – Rozendaal (12 km)

Zaterdag 15 september 2018: Schaarsbergen – Rozendaal (12 km)

Dit was een memorabele dag. In maart 2014 zijn we begonnen met het Veluwe Zwerfpad. Nu vier en een half jaar later voltooiden we dit pad, een pad van 375 km! Er waren op deze dag nog een aantal wandelaars van het eerste uur, die zich het begin nog goed herinnerden! Ook zijn we op deze dag begonnen met een nieuwe ronde over de Veluwe, die we in het vervolg Zwerfpad 2.0 zullen noemen. Dit geeft precies weer hoe we de wandelingen in de toekomst willen opzetten. Al zwervend over de Veluwe willen we in de komende jaren een nieuwe ronde over de Veluwe lopen. Deze ronde zal gebruik maken van de verschillende lange afstandspaden die over de Veluwe lopen, klompenpaden en onze eigen inbreng.

Voor half tien kwamen de eerste wandelaars al weer binnen. Ook mochten we op deze dag twee nieuwe wandelaars verwelkomen. Uiteindelijk waren we deze dag met 15 personen. Na een korte dagopening waren we om 10 uur klaar voor vertrek. Een groep chauffeurs reden eerst naar het eindpunt in Rozendaal om een aantal auto’s achter te laten en reden daarna door naar het beginpunt. De andere wandelaars reden direct naar het beginpunt in Schaarsbergen. Ook op deze dag was het weer een perfecte wandeldag, zoals we er al zoveel gehad hebben.

Iets voor elf uur waren we klaar voor vertrek. Nadat we eerst door een paar straten in Schaarsbergen gelopen hadden, volgde er een stukje bos. Al vrij snel volgde de eerste toeristische attractie. We passeerden het kasteel Zypendaal. Dat was echt een plaatje, dus werd er druk gefotografeerd. Dit was het begin van het sightseeing gedeelte van de etappe.

Niet veel verder bereikten we het park Sonsbeek en liepen we daar eerst om een grote vijver heen. Ook dat het een unieke uitstraling. We kwamen nu heel dichtbij het eindpunt van het Veluwe Zwerfpad. Op de laatste honderden meters passeerden we nog een prachtige vijver met fontein, het Nederlands Watermuseum met een mooi oud waterrad en tenslotte de Witte Watermolen, een zeer oud bouwwerk. Wij vonden dit een prachtig eindpunt van het Veluwe Zwerfpad, omdat de laatste honderden meters naar het station totaal niet aantrekkelijk waren.

Nu we het eindpunt van het Veluwe Zwerfpad bereikt hadden wilden we dit nog even vastleggen op een groepsfoto. We hebben een van de omstanders gevraagd om van de groep een foto te nemen bij de Witte Watermolen. Daarna was het de tijd om weer vooruit te kijken naar wat er komen gaat, Zwerfpad 2.0. Voor de rest van dit jaar zullen we voornamelijk het Maarten van Rossumpad volgen, alhoewel we wel enkele uitstapjes zullen maken.

We liepen eerst weer een stukje terug om al snel daarna onze eigen route in het park Sonsbeek te nemen. Sonsbeek is een prachtig park dat je uitnodigt om daar eens goed rond te kijken. Wij liepen langs het Lorentz monument en de stadsvilla Sonsbeek de heuvel op naar de Steile Tuin, een werkelijk prachtige plek in Sonsbeek met zeer divers bloeiende planten in een hellingen tuin met vele trappetjes. Dit was een prachtige plek voor onze lunchpauze. Alhoewel er geen bankjes waren, was er toch meer dan voldoende ruimte om te zitten op een muurtje of een traptrede.

Na de lunch vroeg een van de wandelaars zich af of dit een sightseeing tocht was of toch een echte wandeling. Er kon gelukkig een geruststellend antwoord gegeven worden dat er nu toch echt gewandeld zou gaan worden. En dat bleek best stevig te zijn, want we kregen nog een heel aantal heuvels voor de kiezen. Het begon al meteen naar de lunch. De route voerde ons langs een klimmende weg en op het laatst nog een trap naar de Belvedere in het park Sonsbeek. Daarna volgde er meteen weer een afdaling het park uit.

Nadat we even heel kort langs een weg gelopen hadden volgde er een echt sterk op en neergaand “geiten paadje”. Daarna kwamen we door Klarenbeek een afwisseling van bos en open stukken en opnieuw op en neergaand. Dit werd gevolgd door het minst interessant deel van de etappe door de wijk Monnikenhuizen, maar ja dat hoort er ook bij als je een ronde wilt maken. We verlieten Arnhem, gingen onder de A12 door en wat verder gingen we weer het bos in. Vanaf hier was het niet ver meer naar Rozendaal, maar ja er moest toch nog weer even geklommen worden.

We hadden een prachtige plek om de etappe af te sluiten bij het kasteel Rosendael. We wilden eigenlijk op het terras gaan zitten, maar dat was helaas deze middag afgehuurd. Maar gelukkig was er nog een andere plek waar we konden zitten. Onder het genot van koffie, thee of een drankje en iets lekkers daarbij hebben we nog even stilgestaan bij ons avontuur over het Veluwe Zwerfpad. Het was altijd gezellig met elkaar, er is heel veel met elkaar gedeeld, er zijn nieuwe vriendschappen gevormd en we hebben genoten van de vele mooie plekken op de Veluwe, beseffende hoe mooi de schepping gemaakt is. Tevens was er voor ieder deelnemer een oorkonde ter herinnering aan de wandelgroep Veluwe Zwerfpad. Dit was de afsluiting van opnieuw een prachtige wandeldag.