Pieterpad

Eerste etappe

Veldwezelt - Moersdorf

Het Pieterpad is het eerste Lange Afstands Wandelpad (LAW) dat wij gelopen hebben. In het begin van 2012 waren we bij een van onze kennissen op bezoek voor een bakje koffie na de kerkdienst. Hij liet ons het boekje van het Pieterpad zien en vertelde ons er heel enthousiast over en dat hij al de meeste etappes had gelopen. Anja was meteen enthousiast en wilde het ook wel proberen. We hadden in het verleden al heel wat gewandeld, in de vakanties heel veel dagwandelingen in de bergen en thuis zondagmiddag wandelingen bij ons in de buurt door de bossen en de heide van soms ruim 15 km. Verder hebben we beiden in het verleden hardgelopen. We wisten daarom dat we dit op zich dit best aankonden. We besloten het daarom uit te gaan proberen. We hebben als eerste een geschikte rugzak gekocht om voldoende spullen mee te kunnen nemen voor een tocht van een week met overnachtingen in bed and breakfast adressen en hotels. Voor Anja een kleinere van 25 liter en voor Gijs een grotere van 38 liter. Dat bleek meer dan voldoende te zijn, ook voor de tocht van 2 weken. We hebben vooraf wel een aantal keren langere wandelingen gemaakt, zodat we er niet ongetraind aan begonnen.

De eerste wandelweek was in de meivakantie en ging van Pieterburen naar Coevorden. We waren er zo enthousiast over deze week, dat we besloten om in juni nog een lang weekend van 4 dagen te doen van Coevorden naar Holten en in augustus twee weken van Vorden naar de Sint Pietersberg. Dat liet ons nog twee korte etappes over tussen Holten en Vorden. Die hebben we eind juni op een zaterdag in een dag gelopen.

De route was over het algemeen zeer goed gemarkeerd met het bekende rood-wit en met de twee boekjes erbij zijn we echt zelden verkeerd gelopen. En als dat een keer gebeurde hadden we het altijd snel in de gaten. Wat betreft de overnachtingen is er op de Pieterpad website een uitgebreide selectie van adressen te vinden. Aangezien we in de vakantie periodes gingen hebben we onze overnachtingen geregeld voor ons vertrek.

Wat betreft de proviand onderweg kochten we voor de lunch meestal broodjes en veelal een pakje met gesneden kaasplakken. Verder hadden we de gewoonte om onderweg ’s ochtends ergens koffie te drinken en ’s middags thee, indien dat te verkrijgen was. ’s Avonds gingen we altijd ergens uit eten.

Voor het reizen naar de beginpunten en eindpunten van de route hebben we altijd gebruik gemaakt van het openbaar vervoer. Deze punten waren zodanig gekozen dat deze altijd goed te bereiken waren. Alleen de reis naar Pieterburen duurde erg lang.

Aan het einde van de wandeling van twee weken had voornamelijk Gijs behoorlijk last van zijn voeten, wat hielspoor bleek te zijn. Het duurde een paar maanden voordat het over was. Gijs heeft zich daarom steunzooltjes aan laten meten, wat erin heeft geresulteerd dat de volgende meerdaagse wandelingen zonder pijn in de voeten verliepen.