GR5 Dasbourg Pont – Gemünd Brücke (15 km)

Vrijdag 12 juli 2013: Dasbourg Pont – Gemünd Brücke (15 km)

Ook deze nacht was de tent weer heel nat geworden van de dauw. Het was een heldere frisse nacht, de bode voor opnieuw een zonnige en prettig warme dag met een maximum temperatuur van ongeveer 25 graden. Na ons ontbijt en de spullen ingepakt te hebben zijn we weer langs het benzine station gelopen bij Dasbourg Pont. Daar hebben we koffiebroodjes en droge broodjes gekocht voor onderweg. Beleg voor de broodjes was er niet te krijgen.

Hemelsbreed was de route maar kort, maar de GR 5 ging steeds uit het dal en weer terug in het dal via zeer steile hellingen met regelmatig kortere maar soms ook langere trappetjes. Hoe verder we kwamen, hoe hoger de heuvels werden. Uit sommige verslagen bleek dat er GR 5 wandelaars waren die de gemakkelijke en korte route langs de N10 namen, maar dat hebben wij niet gedaan, we zijn de officiële route blijven volgen. Als beloning voor deze beslissing hadden we een mooie route met regelmatig prachtige uitzichten.

Soms liep de route ook via moeilijk begaanbare paden vanwege de vele brandnetels en doornstruiken die over het pad heen groeiden, bijvoorbeeld op het pad tussen Obereisenbach en Untereisenbach. Toen we in Untereisenbach aankwamen vonden we daar net buiten de route een bruin café waar naast drank ook koffie te krijgen was. De geur binnen was niet prettig, maar de koffie smaakte ons goed en we konden onze watervoorraad voor de rest van de tocht ook nog wat aanvullen.

Na onze koffie kregen we een zeer pittige heuvel voor de kiezen. Aan het einde van het dorp hebben we eerst nog op een bankje in de schaduw onze lunch genuttigd. Daarna kwamen we op een steile helling terecht waarvan het pad over de lengte van enkele honderden meters bijna geheel overwoekerd was door brandnetels en doornstruiken. Met onze wandelstokken hebben we ons daar een pad door heen geslagen. Verderop kwamen we weer op een asfaltweg terecht die steeds verder omhoog liep, bijna helemaal naar de top, bijna 300m boven het dal.

Vlak bij de top, toen we op een bankje zaten, kregen we nog een uitgebreid gesprek met een Nederlander die op de racefiets langs kwam en voor een Nederlands reisorganisatie op een camping in Luxemburg werkte. Nadat we boven waren bij Wahlhausen moesten we meteen weer helemaal terug naar het dal van de Our. Anja vond het allemaal behoorlijk vermoeiend met volle bepakking. Aangezien de volgende etappe naar Vianden waarschijnlijk nog heuvelachtiger zou zijn, besloten we om bij Gemünd Brücke met de bus naar Vianden te gaan en daar onze tent op te zetten, zodat we de volgende etappe niet met volle bepakking behoefden te lopen. We hadden het geluk dat we net een kleine 10 minuten voor dat de bus vertrok aankwamen bij de bushalte en een kwartier later waren we bij het busstation van Vianden. Daar was het nog zo’n 5 minuten lopen naar de camping.

Toen we op de camping aankwamen hebben we voor drie nachten gereserveerd (1 rustdag en 1 dag om van Gemünd Brücke naar Vianden te lopen). We hebben de tent opgezet aan de oever van de Our, een prachtige plek. Toen de tent stond en Anja de boel erin wilde doen gebeurde er iets heel vervelends. Ze raakte de tentstok aan zodat die brak. Achteraf nadat we naar de zaak zijn geweest waar de tent gekocht hadden, bleek dat de tentstokken een constructie probleem hadden en daarom moesten die allemaal vervangen worden. Toen we deze stang er voorzichtig uit probeerde te halen brak deze op een tweede plaats. De eerste gedachte was, nu is het afgelopen met onze kampeer wandeltocht. Maar we hadden een geweldig behulpzame Franssprekende buurman die ons geholpen heeft met zijn ijzersterke tape en ijzerzaag. Met gebruik van onze reserve onderdelen die we nog bij ons hadden is het ons uiteindelijk gelukt om de tent op te lappen, zodat die weer stond. Aangezien het de komende week toch mooi weer zou blijven hadden we er vertrouwen in dat het verder wel goed zou gaan.

Nadat we de tent opgelapt hadden hebben we de eerste noodmaaltijd gebruikt, want het was inmiddels al behoorlijk laat geworden Het smaakte prima. Uiteindelijk waren we net met de afwas klaar voor het schemerig werd.