GR5 Veldwezelt – Kanne (11 km)

FormatFactory003
FormatFactory018
FormatFactory022
FormatFactory023

Zondag 30 juni 2013: Veldwezelt – Kanne (11 km)

We zijn vroeg opgestaan omdat we eerst een behoorlijk lange reis moesten maken en dan nog een aantal kilometers wilden wandelen. Na thuis nog een goed ontbijt genuttigd te hebben zijn we om 8:15 vertrokken richting het station. De stadsbus kwam 5 minuten te laat, maar we waren uiteindelijk toch nog op tijd op het station. De treinreis liep allesbehalve vlot. We namen in Apeldoorn de trein richting Utrecht, maar die ging helaas niet verder dan Amersfoort vanwege een storing. Daar hebben we even later een andere trein genomen naar Utrecht. Nadat we eerst in Utrecht koffie gehaald hadden bij de Starbucks zijn we in de trein gestapt naar het zuiden, maar die ging niet verder dan Zaltbommel. Daar moesten we verder met de bus naar ’s Hertogenbosch vanwege werkzaamheden aan het spoor. In ‘Hertogenbosch hebben we toen de trein naar Maastricht genomen. Daar zijn we op de stadsbus gestapt richting het noordwesten van Maastricht. We stapten uiteindelijk om 13:30 uit de bus, ongeveer 1 km vanaf de GR 5 bij de brug over het Albertkanaal naar Veldwezelt. Voordat we bij de GR 5 waren hebben we nog even onze oudste zoon aan de telefoon gehad. Hij vertelde ons dat ze hun vakantie een aantal weken uitgesteld hadden, omdat hij nog een maand langer voor zijn huidige opdrachtgever moest werken.

Het weer was prima, droog, zonnetje met nog wat wolken en ruim 20 graden, veel beter dan we de afgelopen weken gehad hadden. Bij de brug naar Veldwezelt, net aan de Belgische kant van de grens, aangekomen zagen we de wit-rode tekens van de GR5. Daar namen we de route in zuidelijke richting. Eerst liepen we enkele kilometers langs een lange rechte weg vlakbij het Albertkanaal, dat we helaas maar af en toe konden zien. Aan de andere kant van de weg hadden we steeds uitzicht op Maastricht. Na 3,5 km lopen hebben we even op een terras gezeten voor een heerlijk bakje thee, vlakbij de brug naar Vroenhoven.

Daarna zijn we doorgelopen en uiteindelijk na 4,5 km kwamen we voor het eerst op een onverharde weg. Nadat we een stuk door de landerijen gelopen hadden liepen we tegen een blokkade op vanwege een lokale wielerwedstrijd aan de zuidkant van Maastricht. We moest 500 honderd meter terug. Daar hebben we een alternatieve route genomen. We hebben daar even gebruik gemaakt van ons Garmin GPS systeem wat we ook bij ons hadden. Hier begon het echt heuvelachtig te worden. Verderop bij het riviertje de Jeker kwamen we weer terug  op de GR 5. Daar liepen we langs een paar schilderachtige plaatsen en gebouwen en staken we de Jeker over richting de Sint Pietersberg, waar we toch voor ons heel plotseling arriveerden bij het eindpunt van het Pieterpad. Dat hadden we het vorige jaar gelopen. Vorig jaar zagen we daar al de aanduidingen van de GR5 en kregen we het idee om het volgende jaar wellicht met deze lange wandeltocht te beginnen. Nu waren we weer op dat oude punt en zagen we net twee stellen aankomen die net het Pieterpad afrondden. We hebben een tijdje gezellig met hen gepraat en wat foto’s genomen. Een van de uitspraken die ons bijbleef is dat zij vonden dat het gezamenlijk wandelen van meerdere dagen over een lange afstandsroute een prima huwelijks therapie is.

Daarna zijn we doorgelopen door een mooi gebied richting Kanne. We zagen Kanne steeds liggen en liepen er met een boog langs de oostkant omheen. We liepen langs de Hoeve “Caestert” die in het boekje als een imposante hoeve was beschreven, maar inmiddels is deze hoeve zeer vervallen en lijkt het meer op een ruïne. Uiteindelijk kwamen we Kanne vanuit het zuiden binnen en zijn in Kanne doorgelopen naar het hotel “In Kanne en Kruike”, enkele honderden meters vanaf de GR 5. Daar kwamen we iets na 18:00 aan. Het was een ruime kamer aan de rustige achterkant van het hotel. Het was een redelijk eenvoudig hotel, maar voor de lage prijs die we moesten betalen was het prima waar naar zijn geld.  Nadat we ons geïnstalleerd hadden en een douche genomen hadden hebben we op het terras van het hotel gedineerd.