GR5 La Rasse – Les Brenets (24 km)

la rasse - les brenets (2)
la rasse - les brenets (3)
la rasse - les brenets (4)
la rasse - les brenets (5)
la rasse - les brenets (6)
la rasse - les brenets (7)
la rasse - les brenets (8)
la rasse - les brenets (9)
la rasse - les brenets (10)
la rasse - les brenets (11)
la rasse - les brenets (12)
la rasse - les brenets (13)
la rasse - les brenets (14)
la rasse - les brenets (15)
la rasse - les brenets (16)

Maandag 3 augustus 2015: La Rasse – Les Brenets (24 km)

Na een nachtje wild kamperen werden we wakker met een prachtig blauwe lucht met nog een enkel verdwaald klein wolkje. Het was het begin van een hete zonnige dag, waarop de temperatuur tot ruim 30 graden opliep. We hebben heel rustig kunnen slapen. Het is toch altijd even spannend, temeer daar er vlakbij onze tent een auto geparkeerd stond. Maar die stond er de volgende ochtend nog. We hebben ontbeten met droge muesli. Daarna hebben we de tent afgebroken. Ondertussen kwam er een heel grote groep GR5 wandelaars langs, die allemaal in het hotel van La Rasse zaten. Vandaar dat het hotel volledig bezet was. Voordat we verder liepen hebben we onze watervoorraad nog even aangevuld bij het hotel en dat was allemaal gratis!

Het pad liep verder langs de Doubs met veel gladde stenen en boomwortels en zo af en toe een steil klimmetje en bijbehorende afdaling. Na een heel aantal kilometers hebben we gerust in een abri, waar je ook zo maar je matje en slaapzak zou kunnen neerleggen. Daarna liepen we nog een stukje verder voordat we aan een klim van zo’n 350 meter omhoog begonnen. Zo af en toe was het behoorlijk steil en door de hete zon viel er menig zweetdruppeltje. Bovenop kwamen op een vlakker gebied met mooie weidse uitzichten. We moesten daar eerst een stuk langs een asfaltweg lopen. Daarna ging het door het bos weer naar beneden over een onverharde weg, maar het was niet steil.

Net voor het dorpje Le Pissoux gingen we weer naar beneden richting de Doubs. Dat vergde een behoorlijke inspanning met steile stukken naar beneden, afgewisseld met behoorlijke klimmen omhoog. Vlakbij de stuwdam Le Chatelot kwamen we op een parkeerplaats die hoog boven de stuwdam lag. Anja had nu eigenlijk al wel bij de eindbestemming willen zijn, maar we moesten nog een heel stuk lopen. Eerst ging het via heel veel trappen naar beneden naar de stuwdam. Na de stuwdam volgde er een goed begaanbaar pad van een aantal kilometers dicht langs de Doubs. Op een gegeven moment kwamen we langs prachtige rotspartijen. We hebben nog even bij het toeristische trekpleister van dit gebied gekeken, de waterval Au Saut du Doubs. Het was wel mooi maar niet heel bijzonder.

Een eindje voorbij de waterval kwamen we op een plaats waar je de Doubs kon oversteken naar Zwitserland. We hadden het plan om in Les Brenets te kamperen. Dus daarom besloten we hier niet de officiële GR5 route naar Villers-le-Lac te lopen maar langs de Zwitserse kant van de Doubs te lopen. We hadden ook in GR5 verslagen gelezen dat er een toeristische bootdienst was vanaf deze plek naar Les Brenets. Toen we daar aankwamen stond de boot net op het punt om te vertrekken, dus besloten we het laatste stukje met de boot af te leggen. Het was een prachtige maar wel prijzige boottocht. Vanaf het aanlegpunt van de boot bij Les Brenets was het niet lang meer lopen naar de camping. Het was een 5-sterrencamping, heel wat anders dan wild kamperen. We hadden een prachtige vlakke plaats met zacht groen gras.
Daarna hebben we ons heerlijk gedoucht. Daar waren we wel aan toe, vooral nadat we de vorige nacht wild gekampeerd hadden. Opgefrist hebben we in het restaurant van de camping gedineerd. Het was een warme avond zodat we heerlijk op het terras konden zitten met een mooi uitzicht. Daarna hebben we heerlijk geslapen op de zachte groene vlakke grasmat.