GR5 Vieux Chateleu – Les Alliés (15,5 km)

vieux chateleu - les allies (2)
vieux chateleu - les allies (3)
vieux chateleu - les allies (4)
vieux chateleu - les allies (5)
vieux chateleu - les allies (6)
vieux chateleu - les allies (7)
vieux chateleu - les allies (8)
vieux chateleu - les allies (9)
vieux chateleu - les allies (10)
vieux chateleu - les allies (12)

Woensdag 5 augustus 2015: Vieux Chateleu – Les Alliés (15,5 km)

Na een lange nachtrust vertrokken we rond een uur of negen. Het was een heerlijke zonnige dag en zo’n 25 graden. Na drie dagen met pittige etappes hadden we op deze dag een gemakkelijke etappe. We hebben rustig aangedaan en toch kwamen we heel vroeg aan.

Bij het vertrek zagen we andere GR5 wandelaars op het terras zitten, die nog even moesten wachtten op hun medelopers, die even een auto naar het eindpunt brachten, hetzelfde punt waar wij ook zouden eindigen. We zagen hun pas op het eindpunt toen wij daar al een tijdje waren.

Vanaf de herberg gingen we meteen een onverhard pad in dat nog een stuk omhoogliep. Even later liepen we door een weiland naar beneden. Daar ging het even het bos in over een modderig pad. We moest dat pad oversteken om zo bij de weg te komen. Anja nam daar even een te kleine stap en zakte daarom behoorlijk diep in de modder weg. Gelukkig ging het net niet over haar schoen heen, maar het koste ons heel wat inspanning om de grootste hoeveelheid modder van de schoen te verwijderen.

We liepen verder richting Les Seignes, eerst over een asfalt weg en later over een onverharde weg door een mooi rustig landschap met heel veel koeien. Na Les Seignes liep de weg naar beneden richting Theverot. We hebben daar even een afslag gemist, maar de bredere onverharde weg bracht ons even verder weer op de route.

Nadat we beneden aangekomen waren volgde er een flink klim van zo’n 300 meter omhoog. Deze was niet al te steil. Aan het begin van de klim zagen we een mooi plekje om te lunchen. De berm van de weg was er zo’n 50 cm hoger dan de weg zelf. Dat was dus een ideale plek om op onze zitmatjes te gaan zitten. Tijdens de lunch hebben we nog het laatste gedeelte van de vette ham gegeten, die we de vorige avond met het diner niet opgemaakt hadden. De klim ging bijna geheel door het bos. Toen we bijna bovenaan de klim waren gingen we Zwitserland weer even in. Daar liep de route door een nogal heuvelachtig weiland, wat eindigde in een klim naar boven, waar we bij een paar woningen Frankrijk weer ingingen.

Op dat punt hielden we een lange rustpauze om niet al te vroeg aan te komen. Er kwamen ook nog een paar andere wandelaars langs, waar we nog even een praatje mee maakten. Na deze pauze liepen we verder richting les Alliés, eerst nog een stukje vlak voornamelijk door weilanden en daarna een flinke afdaling met haarspeldbochten. Beneden aangekomen liepen we langs een klein stroompje naar het eindpunt van de etappe.

In Les Alliés was een Gite d’etape boven het gemeentehuis. Maar alles was dicht en er stond dat het gemeentehuis gesloten was vanwege vakantie. We vroegen ons af of we hier wel konden overnachten. Er stond een telefoon nummer om te bellen. Maar ja dat is lekker handig als er geen bereik is. Dus keken we of we iemand konden aanspreken. Een paar straten verder zagen we iemand en we vroegen of we in de Gite d’etape konden overnachten. Ze wisten wie de gite beheerde en we werden daar persoonlijk heengebracht. De beheerster heeft ons toen verder naar binnen gebracht. De kosten van de overnachting bedroegen slechts 20 Euro voor twee personen. We moesten wel ons zelf meegebrachte eten klaarmaken wat we de vorige dag in Villers-les-Lac gekocht hadden, want er was in dit plaatsje niets te koop. Er was hier een grote keuken waar ruim voldoende serviesgoed aanwezig was. Er waren twee grote slaapzalen, een voor 12 en een voor 6 personen. We werden in de grootste slaapzaal geplaatst. Eerst waren we de enigen, maar later, nadat we gedoucht, uitgerust en gegeten hadden, kwamen er nog 3 personen. Een van hun kwam ook in onze slaapzaal. Het was een Frans sprekende Belg die een trektocht met de mountainbike door de Jura maakte. Ons kamergenoot ademde wel wat zwaar tijdens het slapen maar snurkte gelukkig niet!