GR5 Trelex – Nyon (5,5 km)

trelex - nyon (1)
trelex - nyon (2)
trelex - nyon (4)
trelex - nyon (5)
trelex - nyon (6)
trelex - nyon (7)

Vrijdag 14 augustus 2015: Trelex – Nyon (5,5 km)

Na onze nachtrust in het Angus hotel en het ontbijt van de volgende ochtend verlieten we het hotel rond half negen. Het was die ochtend zwaar bewolkt, veel koeler, maar wel droog.
We liepen vanaf het hotel richting het station met de bedoeling de trein naar Trelex te nemen en dan het laatste stuk van de route naar Nyon te lopen. Maar toen we bij het station aankwamen bleek de trein net vertrokken te zijn en de volgende pas over een uur te gaan.

Daarom besloten we het laatste stuk in omgekeerde richting te lopen. Het was een weinig opwindende wandeling, eerst door een lange straat in Nyon met behoorlijk wat verkeer, daarna door een parkje en verder door de velden richting Trelex. Het liep heel langzaam iets omhoog. We kwamen uiteindelijk precies op het tijdstip aan dat de volgende trein die vanuit Nyon ook hadden kunnen nemen aankwam in Trelex.

Na 30 minuten wachten ging de trein. We gingen eerst weer terug naar Nyon en daarna door met de trein via Lausanne en langs het meer van Neuchatel naar Saignelégier. We moesten wel drie keer overstappen. We kwamen om 13:40 uur aan in Saignelégier. De bus naar Goumois ging pas ruim twee uur later. Omdat het weer niet al te slecht leek besloten we te gaan lopen, ruim 5 km naar Goumois, inclusief een flinke afdaling. Halverwege begon het te onweren, maar dat bleef verder op afstand. Wel begon het flink te regenen, zodat de paden glad werden, wat het laatste deel van de afdaling best lastig maakte.

In Goumois aangekomen checkten we eerst of er een plaats was in het hotel, maar deze bleek vol te zijn. We moesten nog een kilometer naar de camping lopen waar onze auto stond. Aangezien het weer er slecht uitzag wilden we niet gaan kamperen. Daarom gingen we even kijken in de Refuge bij de camping. Het was een open ruimte met heel slechte bedden, dus besloten we om maar meteen door te rijden naar Thonon les Bains. We kwamen daar om 7:00 uur in de avond aan. Onderweg hadden we zo af en toe echt zware regen, maar soms ook zon met een fraaie regenboog. In Thonon les Bains hebben we in een hotel overnacht en niet op de camping omdat het weer de komende paar dagen er niet goed uitzag. We hebben deze avond wel in een Chinees gegeten, vlakbij het hotel. Nu was het eten wel heel goed en dat voor de helft van de prijs in vergelijking met de Chinees in Nyon.