GR5 Pontarlier – Roche Sarrasine (10,5 km)

pontarlier - roche sarrasine (1)
pontarlier - roche sarrasine (2)
pontarlier - roche sarrasine (3)
pontarlier - roche sarrasine (4)
pontarlier - roche sarrasine (5)
pontarlier - roche sarrasine (6)
pontarlier - roche sarrasine (7)
pontarlier - roche sarrasine (10)
pontarlier - roche sarrasine (11)
pontarlier - roche sarrasine (13)
pontarlier - roche sarrasine (14)
pontarlier - roche sarrasine (15)
pontarlier - roche sarrasine (16)
pontarlier - roche sarrasine (17)

Zaterdag 8 augustus 2015: Pontarlier – Roche Sarrasine (10,5 km)

Na een rustdag gingen we op 8 augustus weer verder. Na het onweersbuitje van de avond ervoor, was het verder in de nacht rustig en wat afgekoeld. Na een prima nachtrust werden we de volgende ochtend met stralende zon wakker. Na ons ontbijt zijn we opgebroken en vertrokken. We moesten eerst weer vanaf de camping omhoog naar de GR5. Dat was een flinke klim van meer dan 200 meter omhoog over een stijl pad.

Daarna was de route niet al te lastig wel wat op en neer. Het was afwisselend open gebied met veel koeien en zo af en toe een stukje bos. Een paar kilometer voor La Cluse begon een lange afdaling. We hadden een prachtig uitzicht op het kasteel “Chateau de Joux”. Dit kasteel stond op een hoge rots. We hebben daar even gerust op een bankje om van dit uitzicht te genieten.

Daarna zijn we weer verder doorgelopen naar beneden. Na een zonnige start nam de bewolking plotseling snel toe en de lucht werd behoorlijk dreigend. In Le Frombourg hebben we even in het kerkje gekeken. Deze had prachtige gebrandschilderde ramen. Daarna liepen we verder door het stadje. Inmiddels begon het te spetteren en later kwamen er grotere regendruppels en het werd heel erg donker. We trokken de regenpakken snel aan. Maar uiteindelijk stelde het allemaal niet veel voor. Toen we weer omhoog moesten hebben we de regenpakken maar weer snel uitgetrokken want het was niet koud, nog altijd ruim 20 graden.

Bij een kapelletje hebben we op een trapje gezeten voor onze lunch. Maar nadat we een boterham ophadden werden we gestoord door een hond die ook wat wilde hebben. Dus zijn we eerst maar weer een stukje verder gelopen. Daar hebben we in een weiland op een mooi plekje de rest gegeten. En de zon begon er daar al wat meer door te komen.

Na onze lunch gingen we het bos in. We moesten nog ruim 200 meter omhoog, maar het was niet al te steil. Onderweg kwamen we nog een lokale bewoner tegen, die het heel wat vond dat we zo met volle bepakking door de Jura liepen. Na de klim werd het een stuk vlakker. We zijn voornamelijk door bosgebied met zo af en toe een weiland verder gelopen naar de Roche Sarrasine. Daar hadden we een prachtig uitzicht.

Vanaf dit punt verlieten we de route en liepen we via een iets geaccidenteerd pad naar de Gite d’Etape “Les Granges Bailly”. Deze lag anderhalve kilometer van de GR5. Toen we daar aankwamen werden we meteen naar onze slaapzaal gebracht. We bleken deze dag de enige gasten en er waren in totaal wel 40 bedden. De volgende dag waren er al 18 reserveringen, dus hadden we geluk. We hebben eerst gedoucht en daarna rustig aangedaan. ’s Avonds werd er voor ons tweeën een heerlijke maaltijd bereid, tomatensalade vooraf, rijst met kipfilet, diverse soorten Franse kaas en een huisgemaakt toetje voor toe. Wat een luxe om zo bediend te worden. Na de maaltijd hebben we nog even beneden gezeten en in een aantal magazines zitten lezen. Daarna zijn we gaan slapen en hadden we een prima nachtrust.