GR5 Les Rousses – Trelex (22 km)

les rousses - trelex (1)
les rousses - trelex (7)
les rousses - trelex (8)
les rousses - trelex (9)
les rousses - trelex (10)
les rousses - trelex (11)
les rousses - trelex (12)
les rousses - trelex (13)
les rousses - trelex (14)
les rousses - trelex (16)
les rousses - trelex (17)

Donderdag 13 augustus 2015: Les Rousses – Trelex (22 km)

Na een goede nachtrust op een heerlijk bed zijn we op tijd opgestaan en waren we de eersten bij het ontbijt. Het was het meest uitgebreide ontbijt van onze vakantie met allerlei heerlijke broodjes en toetjes. Dat was best lastig kiezen. Na ons ontbijt vertrokken we om 8:30. De weersvooruitzichten waren heet weer, meer dan 30 graden, en later op de dag mogelijk onweersbuien. Als het mooi weer bleef wilden we in een keer naar Nyon lopen, zo’n 27 km, zodat we de volgende dag onze auto konden ophalen in Goumois en daarna door te rijden naar Thonon Les Bains. Als er eerder onweer was hadden we de mogelijkheid om te stoppen in St Cergue en in Trelex.

Bij ons vertrek waren er meteen veel wolken en het was meteen al broeierig warm. We verlieten al snel Les Rousses via een pad langs de burcht. Eerst ging het nog iets omhoog en daarna meteen een stuk naar beneden naar iets onder de 1000 meter, maar niet stijl. Nadat we een stukje gelopen hadden begon het wat te regenen, maar gelukkig zo weinig dat we de regenspullen niet aan hoefden te trekken. Daarna klaarde het op en liepen we verder in de hete zon. Toen we in het open veld kwamen ging het nog even wat op en neer om daarna met een lange niet al te steile klim te beginnen die tot over de Zwitserse grens duurde tot we een hoogte van ruim 1250 meter bereikten.

We konden zo de Zwitserse grens overlopen langs de douane zonder wat te laten zien. Blijkbaar zagen we er betrouwbaar uit. Na La Cure liepen we vooral veel door weilanden en af en toe een stuk bos. Het liep wat op en neer en een paar kilometer voor Sint Cergue begonnen we met een eerste afdaling. Om 13:30 waren we al in St Cergue en hadden we al weer dan 15 km gelopen. Na St Cergue volgde een flinke afdaling van ruim 500 meter naar beneden over een soms nogal rotsachtig pad, wat voor Anja’s knieën en heupen een behoorlijke uitdaging was. Zo af en toe hadden we een mooi uitzicht op het meer van Geneve, maar de bergen erachter waren nauwelijks te zien vanwege het heiige weer, wat er verder nog steeds goed uitzag.

Nadat de afdaling afgelopen was liepen al vrij snel het dorpje Trelex binnen. Het was echt heel heet toen we rond 15:30 uur in Trelex aankwamen, tijd voor een rustpauze op een terras, zodat we daarna de laatste vijf bijna vlakke kilometers konden lopen. We konden achter het café in het centrum op een terras zitten uit de zon. Maar tijdens onze pauze daar begon de lucht behoorlijk te betrekken en begon het te onweren. Al vrij snel werd de lucht gitzwart. We besloten dat het niet verantwoord was om verder te lopen en vroegen in het cafe of er een hotel in Trelex was. Deze bleek er niet te zijn. Daarom besloten we de trein vanaf Trelex naar Nyon te nemen en de volgende dag de laatste 5 kilometers te lopen. Na een korte treinrit kwamen we in Nyon aan en liepen daar het centrum in om een hotel te zoeken. Maar we waren nog maar net in het centrum toen het wel avond leek te worden en de wolkbreuk losbarstte. We zijn gauw een winkel ingevlucht en hebben daar een klein uurtje geschuild voordat het ergste over was. De volgende dag hoorden we dat de tunnels bij het station waar we net doorgelopen hadden onder water kwamen vanwege de hevige regen. Na onze schuilpauze liepen we naar een hotel en hebben ons daar ingecheckt. In de avond zijn we naar het meer van Geneve gelopen en zijn daar het Chinese restaurant gegaan. We schrokken enorm van de hoge prijzen, terwijl het eten niet eens lekker was. Daarna zijn we teruggelopen naar het hotel. Helaas was onze kamer aan de kant van een drukke straat en het raam moest toch open vanwege de warmte in het hotel. Maar uiteindelijk hebben we toch nog een redelijke nachtrust gehad.