GR5 Les Brenets – Vieux Chateleu (19,5 km)

les brenets - vieux chateleu (1)
les brenets - vieux chateleu (2)
les brenets - vieux chateleu (3)
les brenets - vieux chateleu (4)
les brenets - vieux chateleu (5)
les brenets - vieux chateleu (6)
les brenets - vieux chateleu (7)
les brenets - vieux chateleu (8)
les brenets - vieux chateleu (9)
les brenets - vieux chateleu (10)
les brenets - vieux chateleu (11)
les brenets - vieux chateleu (12)
les brenets - vieux chateleu (13)
les brenets - vieux chateleu (14)

Dinsdag 4 augustus 2015: Les Brenets – Vieux Chateleu (19,5 km)

Na een prima nachtrust werden we wakker met bewolkt weer. Ook al was het een grote camping het was toch heel rustig. Naast onze tent stond een tuintafel set met stoelen, dus konden we gerieflijk aan een tafel zitten voor ons ontbijt. Na ons ontbijt hebben we de spullen ingepakt. Toen we daar bijna klaar mee waren begon het al iets te regenen. Dus hadden we de laatste spullen zo snel mogelijk in de rugzak gedaan. Na het inpakken werd het toch weer droog dus hoefden we de regenpakken nog niet aan te trekken.

We konden de camping aan de achterkant verlaten en zo richting Villers-le-Lac lopen. Dat was ruim 3 km lopen. Daar hebben we onze boodschappen gedaan bij Lidl. We moesten daarvoor in het centrum nog wel even over een steile weg omhoog. We zijn daar wel even bezig geweest om te zorgen dat we voldoende eten hadden voor twee en een halve dag zonder dat het al te veel weegt. Want de volgende supermarkt was pas weer in Pontarlier, 50 km verder. Het was ons uiteindelijk gelukt en we hebben daar ter plaatse nog een pakje yoghurt en fruit gegeten voor de broodnodige variatie, omdat het daar de komende paar dagen wel niet meer van zou komen.

Toen we net uit de winkel kwamen begon het behoorlijk te regenen dus hebben we onze regenpakken aangetrokken. Al snel werd het weer minder en omdat we al snel met een flinke klim begonnen en het niet koud was, zo ruim 20 graden, hebben we de regenspullen al weer snel uitgetrokken. De rest van de dag was het wel bewolkt, maar bleef het op een enkele druppel na droog. De klim ging lang door, van 750 tot ruim 1250 meter hoogte met een paar keer een kleine afdaling er tussen daar en af en toe was het even flink steil. Toen we bijna bovenop aangekomen waren liepen we eerst een stuk langs de Zwitserse grens. Aanvankelijk was dit een lastig begaanbaar pad met grote stenen en bepaald niet vlak. Bovenop hadden we soms even een mooi uitzicht, maar grotendeels liep het door het bos. Op het hoogste punt kwamen we een hardloper tegen die er fanatiek zijn oefeningen aan het doen was.

Na deze top werd het pad beter begaanbaar en gingen we geleidelijk aan weer naar beneden. Daar gingen we het bos weer uit en liepen daar langs enkele gehuchten een boerderijen. Op een gegeven moment hadden we bij een kruis een mooi uitzicht punt over het dal. Daarna liepen we weer verder richting Vieux Chateleu. Nadat we het bos ingegaan waren liepen we even verkeerd. We hadden een afslag naar rechts gemist. Een aantal honderden meters verder merkten we dat we niet goed zaten, dus zijn we toen maar weer een stuk teruggelopen. Nadat we weer op de route waren was het verder niet al te lastig meer. Alleen het laatste stuk liep nog aardig omhoog over een asfaltweg. Daar zagen we de herberg Vieux Chateleu liggen half verscholen in de wolken.

We hadden geluk. We waren de enige die deze nacht hier overnachtten dus hadden we een kamer en ook de zithoek voor ons zelf. We begrepen dat ze de volgende dag wel geheel volgeboekt waren, wellicht de groep die we een dag eerder tegengekomen waren.
Na ons gedoucht te hebben en een tijdje gezeten te hebben, gingen we beneden in het restaurant eten. Je kreeg er de standaard maaltijd die bij de overnachting hoort. De soep was redelijk, en het nagerecht goed, maar het hoofdgerecht viel ons tegen, wel veel, zelfs veel te veel voor ons, maar daar was dan ook ongeveer alles mee gezegd. Gelukkig hadden we er een glas wijn bij. Daarna zijn we weer naar boven gegaan en hebben we nog wat in de lectuur gelezen die er aanwezig was. Daarna hebben we een goede nachtrust gehad.