GR5 Les Alliés – Pontarlier (11 km)

les allies - pontarlier (1)
les allies - pontarlier (2)
les allies - pontarlier (3)
les allies - pontarlier (4)
les allies - pontarlier (5)
les allies - pontarlier (6)
les allies - pontarlier (7)
les allies - pontarlier (8)
les allies - pontarlier (9)
les allies - pontarlier (10)
les allies - pontarlier (11)
les allies - pontarlier (12)
les allies - pontarlier (13)
les allies - pontarlier (14)
pontarlier rustdag (1)
pontarlier rustdag (5)
pontarlier rustdag (6)
pontarlier rustdag (8)
pontarlier rustdag (10)

Donderdag 6 augustus 2015: Les Alliés – Pontarlier (11 km)

We hebben prima geslapen en zijn op tijd opgestaan. We waren de eerst die opstonden en hadden het ontbijt al op voordat de overige gasten opstonden. Om 8:30 vertrokken we, wat vroeg voor ons doen was. Het werd een echte hete dag, waarop de temperatuur tot meer dan 30 graden opliep. En bovendien waren er ook nog eens behoorlijk lange stukken in de volle zon. Gelukkig hadden we deze dag een korte etappe.

Het was meteen bij ons vertrek al echt warm. Ook op deze dag hebben we heel veel koeien gezien. We hadden regelmatig een heuveltje en dan weer een korte afdaling. Er was een wat langere klim van ruim 200 meter omhoog. Verder was het een gemakkelijke niet al te opwindende etappe. In een ander verslag hadden we gelezen dat halverwege punt 72 en 73 op de kaart bij Chasal du Creux een doorsteek konden maken naar de camping. Bij de scherpe bocht naar links namen we het pad schuin links en nadat we in het bos waren hebben we een pad dat steil naar beneden ging rechtstreeks naar de camping. We kwamen daar om 13:30 uur aan.

De rest van de middag hebben we rustig aangedaan. We hadden het geluk dat er op onze kampeerplaats steeds wel ergens een schaduwplekje was. Tegen het einde van de middag zijn we naar Pontarlier gelopen. Daar hebben we boodschappen bij de DIA gedaan deze supermarkt lag een stukje ten zuidwesten van het centrum. Daardoor konden we weer eens een goede gezonde maaltijd met groente, fruit en melkproducten bereiden en natuurlijk een fles Franse wijn erbij.

De volgende dag, 7 augustus, hadden we een rustdag in Pontarlier. Dat was prima gepland, want het was opnieuw een heel hete dag, 33 graden in Pontarlier. In de ochtend hadden we de was gedaan en in de middag hebben we de stad nog even bezocht. Er waren een paar prachtige oude kerken, waarin het heerlijk koel was.

Na het bezoek aan Pontarlier hebben we nog een aantal boodschappen gedaan en daarna op de camping zelf een maaltijd bereid. We hadden de afwas nog maar net klaar voordat er onweersbui overkwam met heel veel wind, maar niet al te veel regen. Dat gebeurde net toen Anja haar moeder aan de lijn had.

We hadden ook ’s avonds vast een overnachting gereserveerd voor de volgende nacht. We probeerden eerst een overnachting bij een bed and breakfast in Les Fourgs regelen, maar die was al vol geboekt, vanwege een bruiloftsfeest. Toen zijn we uitgeweken naar een Gite d’étape Les Granges Bailly waar ze nog plaats voor ons hadden.