GR5 Hopitaux Neufs – Mouthe (19 km)

hopitaux - mouthe (1)
hopitaux - mouthe (18)
hopitaux - mouthe (19)
hopitaux - mouthe (20)

Maandag 10 augustus 2015: Hopitaux Neufs – Mouthe (19 km)

Vandaag was de verjaardag van Anja! Na een nacht met veel regen was alles erg vochtig geworden. Om half zeven stonden we op. Het was net droog geworden. Maar de dikke wolken zaten heel laag, zo’n 20 meter boven het dal. Na ons ontbijt hebben we alles maar nat ingepakt en om half negen gingen we weg. We zijn teruggelopen naar het centrum en hebben daar belegde broodjes gekocht en ook een paar zoete broodjes.

Daarna hebben we even overlegd wat we op deze dag zouden doen. De voorspelling waren nog wat meer regen. We hadden gelezen dat de route deze dag meteen stijl omhoog zou gaan naar de Mont d’Or en dat daar een fraai uitzicht zou zijn. Maar op deze dag was het volgens ons niet zo’n goed idee om een hele steile klim te maken vanwege alle regen en gladheid die daaruit voortvloeit. Ook zal er geen uitzicht zijn. Uiteindelijk besloten we om een alternatieve route te kiezen, eerst een stuk door het dal en verder op weer een stuk omhoog naar de GR5.
Uiteindelijk heeft het overdag nauwelijks meer geregend en tegen het einde van de dag begon het wat op te klaren. Wel heeft de Mont d’Or de hele dag in de wolken gelegen, dus uitzicht hadden we niet gehad en een wandelaar die we later tegenkwamen gaf ook aan dat je echt moest oppassen om niet te verdwalen vanwege de dichte mist.

We gingen eerst een stukje langs de GR509 in omgekeerde richting, die langs de spoorbaan opging. Verderop gingen we Metabief in. We volgde de route door het centrum van het dorp.
We zagen meteen al een restaurant, maar het was erg vroeg. We dachten dat we er later nog wel een zouden tegenkomen, maar dat was niet zo. Dus hebben we helaas op deze dag koffie met gebak gemist. In een volgend dorpje, Longvilles, was wel een supermarkt waar we heerlijke druiven konden kopen en een stuk verderop net voorbij Rochejean konden we in een clubhuis een sterke kop koffie kopen.

Bij Villedieu les Rochejean zijn we omhoog gelopen naar de GR5 en bij punt 98 hebben we de route weer opgepakt. Vanaf dit punt was het niet al te moeilijk meer en het ging wel wat op en neer en over het algemeen geleidelijk naar beneden richting Mouthe. Onderweg werd Anja nog opgebeld door onze oudste zoon Paul om haar met de verjaardag te feliciteren. We hadden onderweg ook nog even gebeld of de Gite d’Etape in Mouthe nog een overnachtingsplaats had, maar die was helaas vol. We zijn verder gelopen naar de bron van de Doubs. Deze is heel bijzonder. De Doubs komt als een echte rivier zo uit de rotsen zetten. Deze rivier heeft een hele ondergrondse vertakkingsnet, waar al veel water bij elkaar komt. Dit was duidelijk een echte toeristische trekpleister.

Enkele honderden meters verder kwamen we aan bij een camping en een ander Gite d’Etape, nog een paar kilometer voor Mouthe. We hebben even zitten twijfelen of we zouden gaan kamperen of naar de Gite d’Etape zouden gaan. Uiteindelijk zijn we gaan kamperen, omdat het weer zou verbeteren en zo onze vochtige spullen zouden kunnen laten drogen. Na de tent opgezet te hebben, de natte spullen opgehangen te hebben en een paar spullen gewassen te hebben, hebben we ons gedoucht. Daarna hebben we gegeten in de Gite d’Etape. Dit was tot dan toe het best menu: rode soep, gebakken ham + kaas + aardappels, Franse kaas plus frambozenijsje en natuurlijk Frans stokbrood en wijn. We waren er met een aantal Fransen. Helaas loopt voor ons een gesprek met Franssprekenden niet al te gemakkelijk.
Na onze maaltijd was de tent inmiddels behoorlijk opgedroogd en zijn we daarna heerlijk gaan slapen. Het was een echt lekker plekje op zacht vlak gras.