GR5 Goumois – La Rasse (20 km)

goumois - la rasse (1)
goumois - la rasse (30)
goumois - la rasse (31)
goumois - la rasse (33)

Zondag 2 augustus 2015: Goumois – La Rasse (20 km)

In augustus hebben we de draad weer opgepakt. Deze keer zijn we weer met rugzak en volledige bepakking inclusief kampeerspullen op pad gegaan. Anja droeg 7 kg exclusief drinken en Gijs 13 kg exclusief drinken maar wel inclusief noodrantsoen. Daardoor was het niet nodig om vooraf iets te reserveren en hadden we zo maximale vrijheid. Op zaterdag 1 augustus zijn we met de auto vanaf Nederland naar Goumois gereden naar de camping. Het was een simpele camping. We hebben de tent tussen de regenperiodes kunnen opzetten. We hadden al inkopen gedaan voor het warme eten en we wilden dit niet verder meesjouwen in onze rugzakken. We zagen dat het toiletgebouw een behoorlijk brede overkapping had. We hebben daaronder gezeten om te koken en te eten.

Na een goede nachtrust was het de volgende morgen droog, eerst nog wel bewolkt, maar de zon kwam er al aardig snel door. Het werd een schitterende dag van ruim 25 graden.
We mochten de auto twee weken achterlaten bij de camping. We hadden de vertrekplaats zo geregeld dat we vanaf Nyon met openbaar vervoer door Zwitserland terug konden reizen naar het startpunt.

Na ons ontbijt en de spullen ingepakt te hebben zijn we vertrokken voor het volgende gedeelte van de GR5. We hadden voldoende eten meegenomen voor 2 en een halve dag, want we zouden bijna 50 km lang geen winkel meer tegenkomen en ook bijna geen restaurants. We moesten eerst ruim 1 kilometer lopen naar de route in het centrum van Goumois. We kwamen meteen de eerste GR5 loper tegen die uit Groningen kwam. Hij was dit jaar eerder begonnen in Nederland en had inmiddels al een heel eind gelopen. Hij wilde proberen om dit jaar nog de Middelands zee te bereiken, maar dat zal wel een uitdaging zijn omdat de sneeuw al vroeg kan komen.

Na eerst een stukje over asfalt gelopen te hebben en een klein stukje onverhard kwamen we bij een grote picknick plaats aan de Doubs. Deze rivier moesten we de volgende twee dagen volgen. Na deze picknickplaats werd de weg onverhard. Alhoewel de route langs de Doubs liep was hij bepaald niet vlak. Er kwam meteen al een flinke steile heuvel en daarna meteen weer een afdaling. Het was op veel plaatsen behoorlijk glad vanwege het feit dat de vele stenen en boomwortels nog nat waren.

We passeerden echt prachtige plekken aan het water van de Doubs. Op een gegeven moment werd het pad weer wat vlakker en begaanbaar, Daarna volgde er een klim naar de Abri la Charbonière-du-Haut. We hebben daar even gerust op een picknickbank. Het was druk bij deze abri want er was een of ander partijtje gaande. Na de abri ging het meteen heel steil naar beneden, terug naar de oever van de rivier. Daarna was het ongeveer vlak. De route werd steeds beter begaanbaar totdat we bij een bezoekerscentrum kwamen bij een stuwdam en de Echelles des Mort. We dachten dat we deze trappen op of af moesten, maar dat was niet zo.

Nadat we hier even gerust hadden liepen we verder, eerst langs een asfalt weg en daarna weer een smal paadje met soms behoorlijk wat stenen. Een stuk verderop kwamen we langs de volgende stuwdam. Kort na deze stuwdam kregen we dan toch onze ladder nog. Hij stond bijna loodrecht en ging ongeveer 10 meter omhoog. Daarna liep het nog wel wat op en neer, maar was het pad niet al te moeilijk tot La Rasse.

Het enige hotel bleek geheel volgeboekt te zijn en er was geen overnachtingsplaats meer vlak in de buurt. Daarom vroegen we of daar ergens onze tent mochten opzetten en dat kon een paar honderd meter verder op een mooi plaatsje aan de Doubs. We konden bij het hotel restaurant water tappen. Het was prachtig weer dus een ideale nacht om wild te kamperen.
We hebben deze avond meteen een van onze twee gedroogde maaltijden genuttigd. Toen het tegen half tien donker werd zijn we gaan slapen.