GR5 Fessevillers – Goumois (8 km)

fessevillers - goumois (2)
fessevillers - goumois (3)
fessevillers - goumois (4)
fessevillers - goumois (5)
fessevillers - goumois (6)
fessevillers - goumois (7)
fessevillers - goumois (9)
fessevillers - goumois (10)
fessevillers - goumois (11)
fessevillers - goumois (12)
fessevillers - goumois (13)
fessevillers - goumois (14)
fessevillers - goumois (17)
fessevillers - goumois (18)
fessevillers - goumois (19)

Zaterdag 16 mei 2015

Op zaterdag 16 mei hebben we nog een korte etappe gelopen voordat we naar huis zijn gereden. De reden was dat we bij Goumois wilden eindigen, omdat we daar in de zomer met openbaar vervoer kunnen komen (vanuit Zwitserland).

Dit was een prima wandeldag. Eerst in de ochtend was het nog erg grijs en hingen de wolken nog laag in de bergen. Nadat we ontbeten hadden, de boel ingepakt hadden en uitgecheckt hadden, verlieten we Saint Hippolyte iets na 8:00 uur. Inmiddels begon de zon er al ruim door te komen. Het werd uiteindelijk een vrij zonnige dag van zo’n 17 graden.

Om 8:30 uur waren we in Goumois om de fiets achter te laten bij het eindpunt. We hebben daar nog even een paar broodjes gekocht en onze lunchpakketten klaargemaakt. Daarna zijn we met de auto teruggereden naar Fessevillers, het beginpunt van onze etappe. We hebben de auto in het centrum bij de Gites d’Etape geparkeerd en vertrokken iets na 9:00 uur.

Het ging meteen omhoog. Na een paar honderd meter lopen bleken we onze wandelstokken vergeten te hebben. Gijs heeft ze toen nog even snel opgehaald, want er zou nog een flinke afdaling komen. De eerste helft van de etappe ging bijna geheel over kleine asfaltweggetjes over een heuvelachtig terrein. Ons hoogste punt was bijna 1000 meter. Op een gegeven moment verlieten we even het asfaltweggetje om door een zeer modderig pad te lopen, maar al snel kwamen we toch weer terug op de asfaltweg.

Ook vandaag waren de velden versierd met heel veel bloemen en kwamen we regelmatig langs weilanden met koeien. Na het gehucht Urtière met vervaarlijk blaffende honden begon de afdaling richting Goumois.
De paden waren over het algemeen heel goed te belopen. Er was alleen een gedeelte van enkele honderden meters waar het erg modderig en glibberig was, maar daar worstelden we ons ook goed doorheen.

Na een flinke afdaling bereikte we Goumois en liepen daar via de steile straatjes richting de rivier de Doubs, het eindpunt van de etappe. Daar was een bankje op een prachtige plaats met uitzicht over de rivier en Zwitserland aan de overkant. Daar hebben we onze lunch gegeten. Na onze lunch is Gijs met de fiets richting Fessevillers vertrokken om de auto op te halen, een klim van ruim 7 kilometer. Anja is op het bankje blijven zitten en heeft van deze tijd gebruik gemaakt om een boek te lezen. Nadat Gijs weer terug was met de auto zijn we om 13:30 uur vertrokken richting huis met het plan om hier in de zomer verder te gaan.