GR5 Chapelle des Bois – Les Rousses (21,5 km)

chapelle des bois - les rousses (1)
chapelle des bois - les rousses (2)
chapelle des bois - les rousses (3)
chapelle des bois - les rousses (4)
chapelle des bois - les rousses (5)
chapelle des bois - les rousses (7)
chapelle des bois - les rousses (9)
chapelle des bois - les rousses (10)
chapelle des bois - les rousses (12)
chapelle des bois - les rousses (13)
chapelle des bois - les rousses (14)
chapelle des bois - les rousses (15)
chapelle des bois - les rousses (16)
chapelle des bois - les rousses (17)
chapelle des bois - les rousses (18)
chapelle des bois - les rousses (20)
chapelle des bois - les rousses (21)
chapelle des bois - les rousses (22)
chapelle des bois - les rousses (23)
chapelle des bois - les rousses (24)

Woensdag 12 augustus 2015: Chapelle des Bois – Les Rousses (21,5 km)

Na een uitstekende nachtrust, privekamer aan de achterkant van het gebouw met uitzicht op de velden, waren we zo vroeg mogelijk bij het ontbijt om 7:30. Het was een prima ontbijt. We vertrokken iets voor negen uur. Vanaf de kamer zagen we het kruis boven op de berg al liggen, waar we eerst naar toe moesten lopen. Het was prachtig zonnig weer. Het werd die dag ruim 30 graden, maar gelukkig ging het grootste deel van de etappe door het bos, alhoewel sommige boswegen toch nog zon hadden. Tegen het einde van de dag was er weer kans op onweer. Tijdens de middag begonnen de stapelwolken zich al behoorlijk te ontwikkelen, maar uiteindelijk kwamen er toch geen buien.

Nadat we het dorpje uit waren liepen we eerst nog een stukje over een asfalt weg. Daarna gingen we een weiland in en iets verder begon de klim naar de top. Deze klim was behoorlijk steil en rotsachtig, dus we liepen heel rustig aan. Het was niet al te glad meer, want de stenen waren inmiddels al weer droog. Na een paar kilometer klimmen kwamen we bij het kruis. Vanaf dat punt was een prachtig uitzicht. Daar hebben we even gerust en alvast wat gegeten.

De volgende drie kilometer gingen nog steeds dicht langs de kam van de berg en zo af en toe hadden we een prachtig uitzicht en konden we ons weer precies oriënteren waar we waren. We passeerden ook een gedenkmonument aan de mensen en kinderen die hier tijdens de tweede wereldoorlog van Frankrijk naar Zwitserland vluchtten. Het ging hier wel behoorlijk op en neer, maar het was niet moeilijk en zeker niet gevaarlijk. Een kilometer voor punt 4 op de kaart kwamen we op een brede bosweg. Daarna bleven we vele kilometers lang langs een ietwat kronkelige bosweg lopen, soms asfalt, soms onverharde wegen. Het ging een klein beetje op en neer en was niet moeilijk, een beetje saai en zo af en toe heel warm als we weer een stuk door de zon moesten lopen.

Achter Chalet Rose hebben we nog even gerust en het tweede deel van onze lunch gegeten. Daarna zijn we verder gelopen richting Les Rousses. Een paar kilometer voor Les Rousses begon de afdaling, soms even steil, maar verder niet moeilijk. Nadat we in Les Rousses aankwamen zijn we doorgelopen tot het centrum en hebben we luxe gedaan door naar een driesterren hotel te gaan. Daar kwamen we rond half vijf aan. We vonden dat we dat deze keer wel verdiend hadden. Wat een luxe een eigen badkamer met ligbad en echte shampoo en zeep, die we inmiddels al meer dan tien dagen niet gebruikt hadden! Na ons gedoucht te hebben zijn we nog even naar de supermarkt geweest. Die bleek wat verder weg te liggen dan we dachten, maar uiteindelijk hebben we daar vers fruit en brood gekocht. Het fruit hebben we meteen genuttigd.

’s Avonds zijn we uit eten geweest en hebben we heerlijk op een terras gezeten achter het restaurant. Het was er gezellig druk. Daarna was het tijd voor onze nachtrust in een heerlijk bed.