GR5 Maassluis – Kruiningergors (21 km)

FormatFactorydeltapad 2013 168
FormatFactorydeltapad 2013 197
FormatFactorydeltapad 2013 198
FormatFactorydeltapad 2013 199

Zondag 9 juni 2013: Hoek-van-Holland naar station + Maassluis – Kruiningergors (21 km)

We hebben de eerste nacht goed geslapen in onze nieuwe tent, en onze nieuwe slaapuitrusting, alhoewel we ’s nachts af en toe gestoord werden onder andere door luidruchtige jongeren.

In de morgen zijn we redelijk bijtijds opgestaan en hebben ontbeten met de meegebrachte cruesli en een mok warme thee.

Het was die morgen koud, bewolkt en met veel wind, maar wel droog. In de middag kwam de zon er steeds meer door, alhoewel de temperatuur ruim onder de 20 graden bleef.

Na ons ontbijt hebben we de boel ingepakt. Het was nog even wennen om dit efficiënt te doen. Daarna zijn we teruggelopen naar de GR5 en hebben we de laatste anderhalve kilometer naar het station van Hoek van Holland gelopen. Daar zagen we een GR 5 bord die aangaf dat het nog 2289 km naar Nice is. We kwamen perfect op tijd op het station. We konden meteen instappen in de trein naar Maassluis.

In Maassluis liep de GR5 route langs de haven en een stukje Nieuwe Waterweg naar het veer naar Rozenburg. De rugzak viel Anja behoorlijk zwaar. Ze vroeg zich af of ze dit wel de hele week kon volhouden. Nadat we overgevaren waren hebben we in het restaurant vlakbij het veer een heerlijk bakje koffie gedronken, wat vooral Anja erg veel goed deed en waarna de rugzak ook een stuk lichter voelde. Na de koffie kwam het minder mooie gedeelte van de wandeling, een aantal kilometers langs een groot industriegebied bij de havens.

Na de passage van de Brielse Brug begon het mooie gedeelte van de route, via een fietspad langs het Brielse Meer naar Brielle. Vrij aan het begin van het fietspad hebben we geluncht (broodjes met kaas). De eendjes kwamen naar ons toe voor voedsel, maar we hebben ze niet gevoerd. Dicht bij Brielle liepen we langs de stadsgracht door een stadspoort Brielle binnen.

Daar hebben we eerst boodschappen gedaan voor het avondeten. De GR5 in Brielle liep eerst een stukje over de vestingwal. Vlakbij de molen was er een ooievaar die op de loer lag voor kwakende kikkers. Daarna volgde er een sight seeing tour door het oude stadje langs vele mooie plekjes, zoals oude gevels, een prachtige oude kerk, smalle oude straatjes en grachten.

Nadat we Brielle uit waren hebben we nog een heel aantal kilometers gelopen, eerst langs een rustig fietspad en daarna een heel stuk over graspaden, soms met lang gras. In Kruininger Gors aangekomen, zijn we doorgelopen naar de camping. Daar hadden we een zonnige plek met een prachtige zachte grasmat. Daar hebben we zelf gekookt en in de zon ons eten lekker buiten gegeten. Ons vruchten yoghurt toetje bleek een dubbele bodem te hebben waarin naast de yoghurt ook nog een klein presentje voor onze kleinkinderen zat. Na het eten hebben de afwas gedaan en ons gedoucht. Na het douchen hebben we nog een kaartspelletje gedaan, waarna we gingen slapen toen het donker werd.