Zemmer – Burg Ramstein (18 km)

Donderdag 3 mei: Zemmer – Burg Ramstein (18 km)

Na een goede nachtrust hadden we een redelijk ontbijt. Fruit miste echter wel. Bij het vertrek was het nog kil en bewolkt, maar de zon kwam steeds meer door en het werd een heerlijke wandeldag en zo’n 16 graden. We wilden weer door de achtertuin naar de Eifelsteig, maar het pad was veranderd in een groot gat. De sjofel stond er nog. Het lukte ons om er toch nog langs te komen.

De eerste kilometers waren bijna geheel vlak en bepaald niet opwindend. Eerst nog wat bloeiende fruitbomen, gevolgd door een aantal kilometers door het bos. Aan het einde van het bos even voor Rodt hadden we een mooi uitzicht over de heuvels in de omgeving. Daarna liepen we langs de rand van Rodt, waar prachtige nieuwbouwhuizen gebouwd werden. Voorbij het dorpje Rodt liepen we een stukje over een mooi graspad. Even verder bereikten we het volgende dorpje. Daar begon de afdaling naar de rivier. Eerst liepen we nog even door een paar mooie landerijen. Bij de rand van het bos stond een prachtige picknickbank, een ideale plek voor onze lunch in de zon.

Na onze lunch volgde er een lange afdaling naar de rivier. We staken de rivier over en liepen verder langs de westkant van de rivier. Wat verder moesten we ineens flink omhoog en meteen weer naar beneden. We liepen een stuk over een asfalt fietspad langs het spoor. Dat was duidelijk te gemakkelijk. Want de Eifelsteig verliet al snel het fietspad en ging verder over een smal op en neergaand pad wat vlak langs het vlakke fietspad liep. Even kwamen we weer op het fietspad gevolg door nog zo’n stuk op en neergaand pad.

Een kleine 2 kilometer voor Kordel moesten we steil meer dan 100 meter omhoog. De haarspeld bocht die op de route kaart stond aangegeven, was er inmiddels uitgehaald om zo de route korter maar uitdagender te maken. Hierop volgde een stuk boven langs met af en toe uitzicht over Kordel. Er volgde een afdaling naar een punt bovenop de rots met een prachtig uitzicht over Kordel. Vanaf dit punt gingen we eerst helemaal naar beneden, maar daarna meteen toch weer wat omhoog om zo langs de fraaie rotsformaties te komen.

Vanaf dit punt waren we snel in Kordel. We liepen even om langs de grote kerk, maar die was helaas niet open. De Eifelsteig liep precies langs de supermarkt waar we waar we onze voorraden weer aanvulden. Daarna liepen we de laatste kilometers van de etappe naar Burg Ramstein. Vanaf Kordel ging het eerst weer flink omhoog, gevolgd door een vlakker stuk. Op een gegeven moment zagen we Burg Ramstein al vlakbij liggen, maar moesten we toch nog een heel stukje lopen. Eerst gingen we via een lange haarspeldbocht naar beneden. Daar verlieten we de Eifelsteig om daarna nog zo’n 400 meter over een klimmend pad naar Burg Ramstein te lopen. Het hotel lag direct tegen de burcht ruïne aan.

Na onze douche zaten we nog een hele tijd op een heerlijk zonnig terras. We dronken daar een biertje en spraken nog een paar andere Nederlands Eifelsteig wandelaars. Daarna ging de zon weg achter de bomen en nuttigden we ons avondeten binnen in het restaurant. Na het diner bezochten we de naastgelegen burcht ruïne. Teruggekomen in onze kamer hoorden we de muizen onder het plafond rennen. We meldden dat de volgende ochtend bij de hoteleigenaars, maar dat bleek er hier bij te horen. We sliepen gelukkig verder rustig zonder verdere overlast van de muizen.