Perlenau – Hammer (14 km)

Woensdag 5 juli 2017: Perlenau – Hammer (14 km)

De volgende ochtend was er een strak blauwe lucht. Het was het begin van een warme zonnige zomerdag van zo’n 28 graden. Dat was behoorlijk warm om met een grote rugzak te gaan wandelen. Vooral voor een etappe met behoorlijk wat klimwerk. Het was maar beter dat we daar aan zouden gaan wennen, omdat er nog meer zouden volgen. Onze tent stond eerst nog in de schaduw, dus we waren niet uit de tent gebrand. Nadat we gegeten hebben, opgebroken waren en de broodjes afgehaald hadden zijn we vertrokken voor onze etappe naar Hammer.

We zijn onderlangs langs de rivier op naar Perlenau gelopen. Daar hebben we de Eifelsteig weer opgepakt. Na Perlenau moesten we omhoog naar het stuwmeer. Daar zijn we langs op gelopen. We hadden af en toe een doorkijkje een mooi uitzicht over het stuwmeer. Aan het einde van het stuwmeer gingen we verder door het bos omhoog richting Höfen. Nadat we het bos uitkwamen werd het vlakker. In Höfen hebben we op een terras gezeten voor een bakje koffie. Er was gelukkig nog een plekje in de schaduw. We onmoetten daar een man van wie de vrouw net doorgelopen was richting Einruhr. Hij had vroeger wel veel gelopen, maar deed dat tegenwoordig minder. Hij zou zijn vrouw later op de dag weer in Einruhr ophalen.

Na de koffie zijn we eerst door het dorp gelopen. Daarna kwamen we door een glooiend landschap met weiden. Aan het einde van die weiden gingen we het Nationaal park Eifel in. Daar was een picknickbank voor onze lunchpauze. Na de lunch gingen wet het bos in. Het ging hier steeds op en neer en soms was het even behoorlijk steil. Bij het Waldmuseum werden we afgeleid, want het trok onze interesse. We liepen daardoor rechtdoor om dat museum beter te bekijken en we zagen niet dat de Eifelsteig hier links afging. Nadat we daar gekeken hadden gingen we dus de verkeerde kant op. Maar gelukkig kwamen we er snel achter.

We daalden eerst af richting de rivier. Op een gegeven moment moesten we de rivier oversteken en moesten we aan de noordkant van de rivier verder. Het ging hier behoorlijk op en neer en net voordat we bij Hammer waren moesten we eerst nog even helemaal in de hitte omhoog het dal uit om daarna meteen weer af te dalen tot in het dal. Toen we Hammer binnenkwamen zagen we meteen aan de rechterhad een camping. Daar gingen we meteen binnen. We moesten naar een bepaalde caravan lopen om ons aan te melden. Ze vroegen zich eerst af of ze ons wel op deze camping moesten toelaten. Maar na een telefoontje was het goed. Achteraf bleek dit een privécamping te zijn. De publieke camping bleek een paar honderd meter verder te zijn.

We kregen een mooie plek toegewezen in zacht gras. We kregen ook een sleutel van het toiletgebouw, alleen voor het vrouwen gedeelte. Dat betekende dat Gijs ook gebruik moest maken van het vrouwengedeelte. We hebben ons eerst gedoucht en daarna de tent opgezet. We konden gebruik maken van de gemeenschappelijk tafel en stoelen. We hebben met een van de bewoners een heel gesprek gehad. Hij was weduwnaar, woonde in Aachen, maar verbleef in de zomer een aantal maanden op deze camping. Dat leek ons heel saai. We hebben ook gebruik gemaakt van deze tafel voor het koken. Nadat de zon weg was koelde het snel af, dus werd het toch nog een aangename nacht.