Manderscheid – Himmerod (19 km)

Maandag 30 april 2018: Manderscheid – Himmerod (19 km)

Deze dag was al weer de vierde dag van onze wandelvakantie. ’s Nachts was het behoorlijk tekeer gegaan met onweer, regen en storm. We hadden er niet veel van gemerkt. Wel kwamen we op deze etappe enkele omgewaaide bomen tegen. Toen we naar buiten keken zagen we dat het regende. Bij het ontbijt was het erg druk. Er was een groep van ongeveer 20 wandelaars de levendig met elkaar converseerden.
We moesten nog boodschappen doen. Dit was extra belangrijk omdat we de volgende dagen voorlopig niet meer langs een andere supermarkt zouden komen. Maar de supermarkt was aan de zuidkant van het dorp. Daarom liepen we eerst een stukje langs de Eifelsteig om dan aan de zuidkant van Manderscheid even door te steken naar de supermarkt.

Bij het vertrek van het hotel was het inmiddels gelukkig droog geworden. We liepen eerst weer door het centrum, gevolgd door een parkje. Daar ging het even mis. Maar we hadden het gelukkig snel door. Nog even door het stadje. Daarna volgde er een smal pad dat bijna bovenaan het dal liep. We hadden hier prachtige uitzichten over de kasteel ruïnes. Na 1,5 km was de doorsteek naar de supermarkt. Het ging toch wel even flink omhoog. Bovenaan gekomen waren we bijna bij de supermarkt. Het bleken er zelfs twee te zijn.

Nadat we onze boodschappen gedaan hadden liepen we weer terug naar de Eifelsteig. Er volgde een niet al te opwindende etappe. Het was kil weer met veel wind en slechts 10 graden en af en toe enkele druppels regen, net niet genoeg om onze regenkleding aan te trekken. We liepen bijna steeds tussen de bomen met weinig uitzicht. Daar merkten we niet veel van de wind, alhoewel de bomen soms flink heen en weer zwiepten.

We liepen lange tijd dicht bij de Lieser, dan weer omhoog en dan weer naar beneden. Soms was het even behoorlijk steil en glibberig. Na een paar kilometer was er ook nog een omlegging vanwege boswerkzaamheden. Dat betekende een kleine kilometer extra lopen. We moest weer helemaal omhoog, even langs de velden en daarna weer naar beneden. Na dat we weer beneden waren kwamen we langs een overdekte picknick bank. Daar hadden we een mooi uitzicht, kortom een mooie plek voor onze lunch, het zoete broodje wat we net die ochtend gekocht hadden.

Een stukje na onze lunch gingen we de Lieser over. Er volgde een flink stuk omhoog, op een gegeven moment was het behoorlijk steil. Daarna weer naar beneden. Een stuk verder staken we de rivier opnieuw over. Na een volgende klim en nog een stukje lopen kwamen we langs een open veldje. Aan het einde hiervan stond een bankje onder de boom. Dat was perfect, mooi uitzicht en daarbij nog een schuilplaats tegen regen, die net even naar beneden kwam. Kortom een mooie plek voor het tweede deel van onze lunch.

Na onze lunch gingen we even steil omhoog en daarna weer steil naar beneden. We bereikten de plek waar de route zich splitste. Wij gingen hier westelijk in de richting van Himmerod. Het ging hier heel geleidelijk omhoog langs een stroompje op. Op een gegeven moment werd het opener, maar daarna weer dicht bos. Aan de bosrand wilden we even rusten om nog een versterkertje te eten voor de laatste kilometers. Er stond hier een mooi bankje, maar helaas in de volle wind. Dus maar weer eventjes terug naar het bos en daar op de grond gaan zitten. De wind begon heel erg aan te trekken. De bomen zwiepten enorm. Het was griezelig. Daarom stapten we maar weer snel op het open veld in. Eerst was er nog storm, maar gelukkig werd het al snel weer iets rustiger.

Op een gegeven moment kwam er nog een bui. We schuilden even onder een boompje. Daarna was het niet ver meer naar Himmerod. We verbleven in het gastverblijf. We aten in de Gaststätte een simpele maaltijd. Daarna liepen we nog even over het terrein van het klooster. De kerk was helaas gesloten vanwege verbouwingswerkzaamheden. Verder hadden we gerelaxed.