Kornelimünster – Roetgen (14,5 km)

Zondag 2 juli 2017: Kornelimünster – Roetgen (14 km)

Na een goede nachtrust en goed ontbijt waren we klaar voor vertrek voor onze eerste etappe van de Eifelsteig. We hebben iets voor negen uur uitgecheckt en daarna naar de bushalte gelopen. We gingen met bus 66 naar Kornelimuenster, het beginpunt van de Eifelsteig. Halverwege de busrit kwam de bus helemaal vol en er was ook niet genoeg ruimte op de fietsaanhanger. Uiteindelijk werden de overige fietsen in de bus geplaatst. Je kon geen kant meer op. Wij moesten er als een van de eersten uit in Kornelimuenster. Dat was een hele operatie. Er moesten de nodige fietsen even weggezet worden, maar uiteindelijk konden we er toch uit.

De Eifelsteig begint bij de bushalte Napoleonsberg. We gingen eerst naar beneden naar het prachtige idyllische centrum van Kornelimuenster. Voordat we verder liepen hebben we hier eerst de kerk bezocht. Daar zagen we een mooi gebed voor de wandelaar van de Eifelsteig. Daarna liepen we verder langs een riviertje snel het plaatsje uit. Op een gegeven moment kwamen we door hogel brandnetels, maar gelukkig liepen we nog niet in korte broek.

We gingen onder een oude spoorlijn door. Daarna kwam de eerste echte klim. We kwamen bij het spoor en moesten toen meteen weer een stuk naar beneden en daarna weer omhoog naar het dorpje Hahn. We waren er weer snel uit. De Eifelsteig ging hier het bos in. Op een gegeven moment moesten we weer omhoog. Vlakbij Walheim kwamen we langs een grote speeltuin. Het was hier enorm druk omdat hier ook een kleedjesmarkt en barbecue was. Daarna werd het rustiger . Bij een kapelletje in Friesenrath hebben we een rustpauze genomen en geluncht.

Het volgende gedeelte van de etappe verliep veelal door het bos over brede paden richting Rott. We lieten Rott links liggen. Vanwege werkzaamheden was er een omleiding aangegeven, maar wij waren eigenwijs en volgde de officiële route. Dat was geen probleem. Na Rott ging het langzaam verder omhoog. Er was een mooie rustplaats op het hoogste punt. Daarna liepen we door een prachtig veenachtig natuurgebied. De Eifelsteig liep hier een heel stuk over een plankenpad richting Roetgen.

Bij het stuwmeer net voor Roetgen hebben we even op een picknickbank gezeten en wat gegeten. We hebben daar een gezellig gesprek gehad met andere wandelaars. Op het moment dat we verder liepen begon het te regenen. We hebben daarom het laatste stuk van de etappe in de regen moeten lopen. We hebben de korste weg naar de camping genomen. Net voor de camping vonden we een droge plek waar we even gekeken hebben hoe lang het nog zou regenen. Dat viel mee. Er kwam nog een “reddende engel” langs om te kijken of we problemen hadden, maar die was verder niet nodig. Dus besloten we dat we zouden gaan kamperen. We hadden een mooi plekje op het zachte gras met een tuintafel en tuinbank naast de tent. We hebben zelf ons eten gekookt.