Bruch – Zemmer (14 km)

Woensdag 2 mei: Bruch – Zemmer (14 km)

Na een goede nacht werd ons een heerlijk uitgebreid ontbijt geserveerd. Aangezien we een korte etappe voor de boeg hadden, deden we heel rustig aan. We hadden op deze dag een heerlijk zonnetje, maar het was eerst nog heel fris. De gastvrouw stelde aan ons om een andere meer interessante route te lopen, die niet langs een weg liep. We hebben dit grotendeels opgevolgd, maar verder op in de etappe stapte we weer over op de originele route. Op het bijgevoegde kaartje is de route ingetekend zoals wij die gelopen hebben.

Voordat we het terrein verlieten hebben we eerst nog een paar foto’s gemaakt. Dit was toch wel een unieke verblijfplaats. Net na de burcht zijn we meteen rechtsaf gegaan over een bospad, die helemaal omhoog ging, meer dan 100 meter in totaal. Er zaten enkele haarspeldbochten in. Toen we bovenop aangekomen waren liepen we in rechte lijn richting Gladbach. Eerst was het min of meer vlak, gevolgd door een flinke afdaling. Halverwege de afdaling passeerden we een bankje met een mooi uitzicht over Gladbach, tijd voor onze eerste stop om de inwendige mens te versterken.

Bij Gladbach aangekomen kruisten we even de Eifelsteig. De Eifelsteig liet het centrum links liggen. Wij zijn het dorpje wel ingegaan en zijn nog even het mooie kerkje ingegaan. Daarna liepen we een paar kilometer langs het mooie beekje, dat ook Gladbach heette. Toen we de asfaltweg bereikten zijn we even naar het noorden gegaan, om dan meteen weer een bospad op te gaan die stevig omhoog liep. Gijs zag hier twee reeën wegrennen. Op een gegeven moment moesten we nog even door een ietwat ruiger stuk lopen totdat we door een weiland kwamen en een asfaltweg bereikten. Vanaf dit punt waren we snel in het dorpje Greverath, waar we weer op de Eifelsteig kwamen.

In Greverath hebben we op een bankje bij de kerk nog wat gegeten. Helaas was de kerk gesloten, dus konden we er geen kijkje binnen nemen. Daarna liepen we het dorp weer uit. Niet veel verder bereikten we weer een onverhard pad, waarna we al snel het bos bereikten. Het ging hier heel geleidelijk aan omhoog totdat we bij de bron van een stroompje kwamen. Daar hebben we nog even heerlijk gezeten om zo nog wat tijd te doden om niet al te vroeg aan te komen. We gingen nog een heel stuk door het bos over een bijna vlak ietwat saai pad. Even voor Zemmer kwamen we langs het Rothaus, maar het terras was helaas tussen 2 en 5 uur in de middag dicht. Dan maar weer verder totdat we weer een bankje passeerden. Daar namen we nog een snack voordat we de laatste paar kilometers naar ons hotel liepen.

We hadden een hotelkamer geboekt bij Denis in Zemmer. We wilden eerst het dorp voorbij lopen en dan even terug Zemmer in. Maar er was vanaf de Eifelsteig ook een directe ingang door de achtertuin van het hotel over een smal paadje. We waren nog vroeg en het restaurant bij het hotel was nog dicht. We zagen iemand lopen die we aangesproken hebben. Na even gewacht te hebben kwam er iemand die ons naar onze kamer bracht. Het was een simpele maar functionele kamer. We hebben deze dag verder rustig aangedaan en ’s avonds in het restaurant van het hotel gegeten.